Geert  Lovink

Geert Lovink

Geert Lovink (1959, Amsterdam) is lector Interactieve Media aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA) en docent Nieuwe Media aan de Universiteit van Amsterdam (UvA)

Geert is een groot kenner van online cultuur, noemt zich ook ‘media-theoreticus, netto criticus en activist’ en is onbedreigd de meest actieve mediawetenschapper van Nederland, bijvoorbeeld als de grondlegger van het Institute of Network Cultures.

Van 1996-1999 was hij bij De Waag, de Maatschappij voor Oude en Nieuwe Media, verantwoordelijk voor onderzoek. In 1995, samen met Pit Schultz, richtte hij de kring van de internationale Nettime.

Hij was een lid van Adilkno, de Stichting voor de Bevordering van Illegale Kennis, een vrije vereniging van media-gerelateerde intellectuelen opgericht in 1983, en publiceerde in het Engels en Duits.

Hij is voormalig redacteur van het tijdschrift Mediamatic mediakunst (1989-94) en mede-oprichter van de Amsterdamse Digitale Stad en was actief voor PressNow.

Hij was de mede-organisator van vele conferenties in europa en daarbuiten, tot in Japan.

Hij heeft de nodige publicaties op zijn naam staan. In 2002 The MIT Press publiceerde twee van zijn titels: Dark Fiber, een verzameling van essays over internetcultuur (vertaald in het Italiaans, Spaans, Roemeens, Duits en Japans) en Uncanny Networks, verzamelde interviews met de mediatheoretici en kunstenaars. Zijn inaugurele rede in februari 2005, Het principe van Notworking, is gepubliceerd door Amsterdam University Press.

Geert studeerde politieke wetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam (MA) en behaalde een doctorsgraad aan de Universiteit van Melbourne. In 2003 was hij een postdoc fellow aan de Universiteit van Queensland in Brisbane. In 2005-2006 is hij fellow bij het Wissenschaftskolleg, het Centre for Advanced Study in Berlijn met onderzoek naar internetcultuur.

Uitgebreide biografie en literatuurlijst

Op Wikipedia

Artikelen van Geert Lovink

Geen artikelen gevonden
Netkwesties © 1999/2017. Alle rechten voorbehouden. Privacyverklaring
Ehio Media content marketing
1
0
1