Klanten betalen meer voor de eigen technologie, helpdesk en nostalgie

Tijd rijp voor juist een sterker of nieuw Xs4all?

Directie en personeel van Xs4all, die twintig jaar geleden de kastanjes uit het vuur haalden voor de vrije meningsuiting, voldoen nu braaf aan het bevel van KPN om te zwijgen. Klanten en ex-werknemers nemen het verzet tegen de voorgenomen opheffing voor hun rekening. Terecht?

Op 10 januari 2019 maakte KPN met een WC-Eend mededeling KPN zet vol in op KPN-merk bekend dat ze Xs4all, Telfort en Yes Telecom als aparte merken schrapt. ‘Met de focus op het KPN-merk gaan we de KPN-dienstverlening uitbreiden met de beste elementen van de afzonderlijke merken, zoals de hoogst gewaardeerde service van Xs4all, de betaalbare voordeeldiensten van Telfort en de persoonlijke service en het deskundig zakelijk advies van Yes Telecom’, liet Jean-Pascal Van Overbeke, Hoofd Consumentenmarkt van KPN, optekenen.

‘Merk’ vervangt in marketingjargon vaak ‘bedrijf’, wat betekent dat Xs4all er als min of meer zelfstandige onderneming in Amsterdam ook teloor zou gaan. Maar dat kan KPN nog niet zeggen. Wellicht wil KPN met de mededeling juist reacties uitlokken en past elke actie in de strategie. Wellicht met als doel Xs4all in KPN te integreren en tegen de klanten te zeggen: jullie mogen je merk fijn houden, zelfs nog met een eigen helpdesk binnen KPN.

In dat geval kan KPN de data van Xs4all-klanten integraal exploiteren, ook voor mobiel en televisie kijken. Momenteel heeft KPN data van Xs4all-klanten voor aansluitingen, maar kan die verder niet gebruiken. Dat geldt wel voor de data van de klanten van Xs4all Compleet (met tv en mobiele telefonie), als de klant daartoe toestemming geeft.

Het gaat niet om enkel KPN, maar om databescherming in brede zin. Dan is de vraag of in een tijdperk met toenemende privacyzorgen juist een sterker Xs4all dat standaard bescherming tegen vele vormen van datagraaien aanbiedt, geen groter publiek zou kunnen trekken.

Goedkoop idealisme?

Xs4all verwees slechts naar het KPN-bericht op de blog, maar daar is wel ruimte voor reacties, 360 tot nu toe. De eerste reactie is een suggestie om een nieuwe provider op te richten als Xs4all dood is. Is de tijd er rijp voor? De vraag is of er ondernemers opstaan, zoals eerder Rop Gonggrijp en vooral Felipe Rodriquez. Dat is nodig, want alleen een maatschappelijk initiatief smoort in goede bedoelingen en gebrek aan ondernemerschap. De Digitale Stad, waarvan gisteren 25 jaar oprichting werd herdacht, mislukte niet voor niets, terwijl Facebook slaagde.

En verdient Xs4all geld voor KPN, bij een omzet van minimaal 100 miljoen per jaar? Volgens betrokkenen is Xs4all ‘zeer winstgevend’, en al spoedig rendabel geworden sinds de overname voor 55 miljoen euro in 1998. Echter, dat ‘zeer winstgevend’ is exclusief marketing: KPN geeft centraal het geld uit voor promotie; ook voor de reclames van het (relatief kleine) Xs4all. Dat levert 8 procent van de drie miljoen breedbandklanten. Die wel de hoogste prijs bepalen, vaak al vele jaren. Volgens Xs4all is de eigen hosting en colocatie stabiel gebleven afgelopen jaren ondanks toenemende concurrentie van internationale clouddiensten. Maar werving is gestaakt, want veel levert het niet op.

In de jaarrapportages over 2017 weet KPN over Xs4all niet meer te melden dan de start van een ‘Fit4All-programma’; geen wietteelt in de raamkozijnen, maar fysieke beweging. Bij Xs4all resteert het laatste eigen persbericht van 2014. Er is nu wel een weblog voor openbare uitingen, maar de scherpte is eraf. (Over de geschiedenis van Xs4all vertelde Cor Bosman onderhoudend. Hij is nog steeds in dienst en zwijgt nu liever.)

De commentaren van de experts van Netkwesties, zeer lezenswaardig, liegen er ook niet om wat betreft het idealisme. Simon Hania (zie afscheidsinterview van tien jaar geleden) schrijft dat het idealisme van Xs4all domweg verdampt is. Het bedrijf liet zich niet zien of horen bij belangrijke maatschappelijke netkwesties afgelopen jaren.

Rashid Niamat is nog scherper: ‘Voor veel klanten van Xs4all was en is dat netactivisme altijd een reden geweest voor de provider te kiezen. Het is ook makkelijk. Zelf geen activiteiten ontplooien en toch het idee hebben dat je een steentje bijdraagt. Die groep klanten wordt nu beroofd van het makkelijke excuus.’

Volgens Jeroen Verkroost past het einde van Xs4all in een treurige maatschappelijke trend: ‘De cirkel is rond. Het internet wordt dichtgetimmerd en onderworpen aan de mores van regeringen en het bedrijfsleven. Die Italiaan die bij wijze van bezuinigingsmaatregel besloot dat het merk Xs4all wordt opgeheven voelde het ironisch genoeg prima aan. De beslissing past uitstekend in het tijdsbeeld. De geest van het merk Xs4all voelt zich in 2019 sowieso niet meer thuis.’

Jaap van Till meent dat de opname van Xs4all in KPN juist heel positief is. Hij verwacht dat de vooraanstaande positie van Xs4all met internet KPN gaat helpen om innovatiever te worden met het net. Van Till munt de term K4PN en heeft alvast de domeinnaam geregistreerd.

Zoveel vernuft verwacht Bob Stumpel allerminst van de KPN-bonzen. Hij begeleidt hen vlijmscherp naar een onbestemde uitgang; het gevolg van een decennia heersende cultuur van proefballonnen, exploitatie en lafheid die Stumpel aan den lijve ondervond. Ook Karin Spaink breekt de staf over de KPN-houding. Ze spreekt over leugens en misvattingen die aan het Xs4all-besluit ten grondslag liggen en hoe onbehoorlijk het is om personeel in het ongewisse te laten.

Eigen technologie

Inmiddels is het aantal handtekeningen voor de actie om Xs4all te behouden gestegen tot meer dan 35.000 hedenmorgen, zo toont ook de nieuwe site Xs4allmoetblijven.nl. Of dat allemaal unieke Xs4all-klanten zijn, is niet te bepalen. Xs4all telt 240.000 klanten, zakelijk en/of privé. Velen zijn zelfstandige.

Een dag na de bekendmaking van zijn besluit zei Van Overbeke tegen Adformatie dat het ‘opheffen van de merken’ geen voornemen was maar een genomen besluit. De Belg voegde eraan toe: ‘Iedereen weet wel dat Telfort en Xs4all allemaal KPN is. Waarom zouden we het dan allemaal anders doen?’

‘Voor klanten verandert er niets’, meent hij. Ze houden hun e-mail adres en Van Overbeke c.s. verzinnen straks een ‘KPN Excellent’ zodat Xs4all-abonnees net als nu meer blijven betalen dan de KPN-klant. Terwijl de kosten dalen met één merk en operatie en de winstmarge stijgt, hoopt Van Overbeke.

Want Xs4all hanteert, zo laat het personeel op vragen van Netkwesties weten – in weerwil van het zwijggebod van Van Overbeke cs.– nog ruimschoots eigen technologie en bedrijfsvoering. Na de eerdere sanering werken er op Sloterdijk nog 300 Xs4allers apart in Helpdesk & Klantenservice, Systeem & Netwerkbeheer voor eigen diensten als beveiliging en e-mail, Development/softwareontwikkeling, Marketing & Communicatie en in kleinschalige staffuncties als HR, Finance; met een privacychef. Andries Mijnhardt is directeur ad-interim, al voor de tweede keer na het vertrek van Paul Naastepad die in 2015 kwam.
Ook de internetdiensten van Xs4all zijn nog eigen: het neemt koper- en glaslijnen van KPN af en biedt klanten nettoegang met eigen servers, routers en specifieke modems. TV en telefonie zijn ingekocht bij KPN. Vanwege de eigen infrastructuur moet tappen door justitie plaatsvinden bij Xs4all. Vorderingen komen centraal bij KPN binnen, op verzoek van Xs4all. Tappen weigeren is niet aan de orde.

Mondiaal merkdenken

Wie de eigen technologie en klandizie daarvoor miskent, kan de mening beperken tot  het opdoeken van ‘het merk’ Xs4all. Adformatie, marketinguitgave, peilde snel en vakkundig de meningen van het verdwijnen van het ‘het merk’. Marc Oosterhout van N=5, al vele jaren het bureau dat voor KPN, Telfort en Xs4all reclames maakt, volgt z’n grootste klant: ‘Het werken met een one brand strategy is iets wat je wereldwijd ziet, vooral in Amerika. Denk aan Google, Nike, Amazon. En het is niet de eerste keer dat KPN een merk uit de markt haalt.’

Wiemer Snijders van The Commercial Works, spreekt van een logische keuze van KPN. ‘Past wat mij betreft ook in een al eerder ingezette lijn door Baptiest Coopmans in 2007.’(Coopmans doekte Planet Internet op en liet het archief verdonkeremanen.) Mary Hoogerbrugge van De Positioneerders vindt de keuze van KPN ook logisch, onder de voorwaarde dat KPN specifieke behoeften van doelgroepen blijft adresseren.

Echter, niet alle marketingexperts redeneren zo. Goos Eilander van SAMR Marktvinders vindt het opdoeken van de merken op ‘langere termijn dodelijk’. Jan Rijkenberg van BSUR: ‘'Het toevoegen van de sterke kanten van de merken Telfort en Xs4all aan het (zwakkere?) merk KPN is puur wensdenken. Verwatert alleen maar de kracht van een merk, je kan niet voor álles staan.’ Hij meent dat ook de Vodafone/Ziggo samenvoeging daarop duidt.

Scato van Opstall van Karma Brothers en columnist, vindt zowel het opheffen van Telfort als van Xs4all (‘de sympathieke intellectueel onder de providers’) een dom besluit: ‘Geen hond gaat geloven dat heel KPN nu opeens dezelfde maatschappelijke betrokkenheid en sublieme klantenservice heeft.’

Petitie gericht op ‘het merk’

De petitie Xs4all moet blijven is een initiatief van Kirsten Verdel, communicatiedeskundige. Vanuit die optiek zette zij ook in ‘het merk’: Wij Klanten, medewerkers en sympathisanten van Xs4all  constateren dat u voornemens bent de merknaam Xs4all te laten verdwijnen en verzoeken u dit voorgenomen besluit niet door te laten gaan en de merknaam Xs4all te laten bestaan.

In een vraaggesprek stipt Verdel wel de dienstverlening aan als reden. Waarom actie? ‘Omdat ik mij als ex-werknemer nog steeds heel betrokken voel bij de organisatie, maar ook als klant en burger heel erg behoefte heb aan een bedrijf dat digitale bescherming biedt in een tijd waarin we dreigen te worden verpletterd door de techreuzen van deze wereld.’

Die veiligheid kan KPN niet waarborgen? ‘Inderdaad, onvoldoende. Neem maar het type modem van KPN [Experian], die van Xs4all [Fritzbox] zijn veel veiliger. Xs4all’s antivirus software wordt al jaren zeer gewaardeerd. Heel veel mensen zitten dus heel bewust bij Xs4all’, zo blijkt ook uit de vele reacties.’

Ze vindt ook dat de Raad van bestuur van KPN zozeer buitenlands is geworden dat de cultuurwaarde van Xs4all wordt onderschat: Ceo Ibarra is een Colombiaanse Italiaan en de baas van de consumentenmarkt is een Belg. 'De Nederlandse internetcultuur is voor hen nog relatief onbekend. Dan is het lastig inschattingen te maken over de toegevoegde waarde van een bedrijf als Xs4all voor consumenten hier.'

Xs4all op de tv-kabel

Verdel en andere actievoerders vinden het economisch onverstandig om Xs4all op te doeken, juist nu de (tv-)kabelmarkt opengaat en derden er toegang tot internet en tv kunnen aanbieden. Verdel: ‘KPN hoopt dat de Xs4all’ers die meer bandbreedte willen na opheffing van Xs4all dan een KPN-abonnement op de kabel nemen. Dat is een grote misvatting en een gemiste kans. Veel mensen zijn voor een hogere snelheid naar Ziggo gegaan. Die komen niet terug naar KPN omdat het één groen merk zal worden. Die willen de garanties van Xs4all voor privacy en veiligheid. Ook dat zien we terug in de reacties.

Gaan de actievoerders daarmee op de stoel van de directie en aandeelhouders zitten? Verdel: ‘Nee, dat niet. Maar KPN denkt veel kosten te kunnen besparen op marketing en personeel door KPN, Telfort en Xs4all bij elkaar te voegen en naar hun eigen zeggen 'het beste van de drie providers daarin op te nemen '. Maar dat gaat echt niet werken. Xs4all heeft een hele specifieke nichemarkt, en is het A-merk voor KPN. Dat moet je koesteren.’

Deze opvatting wil het actiecomité graag met KPN bespreken, en dus niet op een harde manier het gelijk forceren. Opvallend is dat KPN dan een ex-directeur aantreft in deze actieclub van klanten, sympathisanten en oud-medewerkers: Doke Pelleboer was niet enkel een zeer geliefd directeur van Xs4all van 1999 tot 2005, maar ook de eerste chef van het internetbellen van KPN. Ook Sjoera Nas, voorheen privacychef van Xs4all en later werkzaam voor toezichthouder AP, is een bekend gezicht in het actiecomité. Evenals Bob Overbeeke, p.r.-man Greenpeace en eerder van Oxfam Novib.

Als het niet lukt om KPN om te praten, dan een nieuwe provider opzetten? Dat wil Verdel niet voor haar rekening nemen: ‘Daar heeft nu niemand wat aan. We willen graag KPN laten zien dat ze juist Xs4all moeten versterken door het ook het KPN-front te maken voor innovatie. Xs4all kan de ideale mix bieden tussen zakelijkheid, idealisme en innovatie…’

*) Xs4all was van 2000 tot 2003 sponsor van Netkwesties. Nu zijn we afhankelijk van giften, via Paypal bij redactie@netkwesties.nl of stuur een mail als u een erfenis wilt delen.

Wat vinden de experts?

16 jan 2019

Corporate vandalisme

Toen je rond de eeuwwisseling alles kocht wat los en vast zat, heb je toevallig één ding goed gedaan: je lijfde nog vóór de markt echt gek werd voor ’n habbekrats het enige Triple A Premium-merk in. Gelukkig was je elders in je portfolio te druk met puinruimen om er al te veel aan te verrotzooien.

Vijf jaar eerder had je wat toevallig en wat laffig mee geïnvesteerd in een andere speler, die ’t met z’n klanten juist niet over technologie wilde hebben, maar alleen over content. Dat bleek best succesvol. De oprichters bleven er net lang genoeg bij betrokken om een goede reputatie op te bouwen in het middensegment. Je schoof er alle matige en alle falende acquisities naar binnen, zodat het volume nog aardig opbolde.

Vijf jaar later gooide je uit verveling de content weg (letterlijk! Zie ook commentaren onder dit artikel) en sloopte vervolgens ook maar ’t merk. Omdat je zo snel niks anders kon bedenken, noemde je ’t maar naar je AEX-acroniem, hoewel haast geen klant je activiteiten met de naam van je holding associeerde.

Na nog ’s tien jaar exploiteer je vanzelfsprekend al je merken in een cashcow-modus. Dat is waarschijnlijk héél verstandig. In de hele wereld is immers binnen jouw segment al in geen tijden een alternatieve, radicaal nieuwe, succesvolle strategie ontwikkeld.

Er is eigenlijk maar één gevaar: je benoemt een nieuwe concernbaas, en een nieuwe reclamebaas, en die gaan zich na ’n jaartje tòch zitten vervelen. Die willen dan dingen vermorrelen en verrotzooien. Omdat ’t kàn.

- Natuurlijk begìnnen ze dan bij dat Triple A Premium-merk.
- Ja maar…, ze zijn het laatste bedrijf in de wereld dat “for” als “4” schrijft.
- Misschien ‘in de wereld’, maar in Nederland wordt er nog elke dag eentje opgericht, hoor!
- Ja maar…, dan lopen de laatste medewerkers met het echte merk-DNA weg!
- Ah jôh, iedereen kan toch dat werk aan!?
- Ja maar…, de klanten zijn fans. Geen bedrijf in Nederland scoort zo hoog op vertrouwen. En dat voor een ICT-bedrijf, mind you!
- En voor al die extra’s brengen ze dan niet eens twee euro per maand in rekening? *) Pfff!
- Ja maar…, ze hebben de laagste churn in de nutssector.
- Poe-poe, churn in je broekje!
- En de laagste customer acquisition costs.
- Fanculo anche questo!
- Wat als we ze laten stoppen met die waardeloze reclamecampagnes, en dat geld investeren in een customer activation program?
- En wie kan er terug naar Italië als dat tegenvalt?!

*) Daar heeft spreker misschien wel een puntje.

16 jan 2019

Het makkelijke excuus

Het nieuws dat Xs4all als merk wordt opgedoekt heeft terecht voor de nodige ophef gezorgd. De officiële verklaring, inclusief de geruststellende woorden dat er voor de klanten niets verandert, heeft duizenden ruw wakker geschud. De boodschap is ook té herkenbaar voor iemand die zelf voor een KPN onderdeel heeft gewerkt. Natuurlijk gaat er wat veranderen, ook voor de klanten.

Uit de honderden reacties die sinds de bekendmaking zijn verschenen wordt duidelijk dat de mailers, bloggers en posters vooral moeite hebben met het verlies van de uitstraling van het merk Xs4all. Het geel zwarte logo staat ruim 25 jaar voor meer dan eigenzinnigheid en technische hoogstandjes. Het staat vooral voor positie innemen, die uitdragen, uitleggen en tot de hoogste instanties durven te verdedigen.

Xs4all heeft in de perceptie van velen actief bijgedragen aan het internet zoals we dat nu kennen. Als oud medewerker van het allang gefileerde Planet Internet (en voorgaande merken) weet ik dat op die perceptie kritiek mogelijk is. Feit blijft echter dat voor grote delen van de markt, inclusief Den Haag en Brussel, Xs4all lange tijd het

bepalende gezicht van de mondige internetgebruiker [M/V] was. Daarmee heeft Xs4all een uitzonderlijke positie ingenomen. Mij schieten geen voorbeelden van commerciële partij in andere sectoren te binnen die vergelijkbaar zijn.

Voor veel klanten van Xs4all was en is dat netactivisme altijd een reden geweest voor de provider te kiezen. Het is ook makkelijk. Zelf geen activiteiten ontplooien en toch het idee hebben dat je een steentje bijdraagt. Die groep klanten wordt nu beroofd van het makkelijke excuus.

Hoe deze groep gaat reageren op het verdwijnen van de lading van het merk Xs4all is onbekend. Vluchten naar een andere ISP in de hoop daar activisme mee te promoten is geen optie.

In het ideale geval wordt men massaal donateur van organisaties als Bits of Freedom. Daarnaast loont het om actief te participeren in een van de hack- en makerspaces die het land telt. Dat zijn de plekken waar netactivisme bespreekbaar is. Want met het wegvallen van het makkelijke excuus is het aan de burger zich te organiseren en actiever te worden dan de afgelopen jaren het geval is geweest.

(Disclaimer: ondanks het verleden bij Planet Internet: mijn Xs4all abo is ouder en altijd zelf betaald)

 

16 jan 2019

Wordt Xs4all dan weer relevant?

Xs4all is: technologie, ideologie en service, tegen een premium tarief. Echter, concurrenten en KPN zelf kunnen technologie en service inmiddels minstens net zo goed of zelfs beter leveren, nog tegen een lagere prijs ook. Blijft ideologie over. Niet zo eenvoudig te kopiëren. Maar juist daar is Xs4all onzichtbaar geworden. Waar was Xs4all bij de WIV2 discussies? Waarom geen publiekscampagne “alles heeft zijn prijs” bij de invoering van de nieuwe privacywet? Xs4all speel stommetje op het thema “veiligheid van IoT”. Waarom stilte rond de draconische auteursrechtplannen in Brussel?

Het is hard en verdrietig om het te constateren, maar de materiële en immateriële meerwaarde van Xs4all is vrijwel verdampt. Hoe dat precies gebeurd is en wie daaraan schuld dragen is voer voor historici.

Intussen is het volstrekt logisch en rationeel dat moeder KPN haar knopen telt en plannen smeedt.

Wat is eigenlijk het plan van Xs4all zelf om weer onmiskenbaar onderscheidend en meer bedrijfseconomisch relevant te worden?

16 jan 2019

Het einde van een tijdperk

Vrijheid, openheid

 Mijn eerste aansluiting op het internet voelde als pure magie. Een poort naar een nieuwe plaats, waar alles nieuw en spannend was, je met mensen van over de hele wereld in contact kon komen. Het hoorde niet bij een land, er was geen regering, iedereen kon er iets op zetten en dat kon de hele wereld dan zien. Wat een ander er op zette kon je vervolgens heel makkelijk opslaan, gebruiken, aanvullen, verrijken of quoten. Allerlei ontwikkelingen versnelden; van kennisdelen en software bouwen tot creatieve samenwerkingen. Xs4all bracht me daar, en daar ben ik het bedrijf nog altijd dankbaar voor. Xs4all stond ook letterlijk voor toegang voor iedereen en zette zich daar expliciet voor in. Het bedrijf werd geleid door liefhebbers, niet door zakenmensen. Ik vond dat mooi, wilde daar bij horen. Internet was open en stond voor innovatie en vrijheid.

Hier komen de pakken

 Maar de technische ontwikkelingen gingen snel, en de goedbedoelende hackers van Xs4all konden dat niet bijhouden. De klanten waren voorlopers, die hoge eisen stelden. Niet alleen aan de openheid van het internet, maar ook aan de techniek en de kwaliteit van de verbinding. Uit een openhartige blogpost die nog altijd online staat: “…het lukt Xs4all onvoldoende om aansluiting te vinden bij de technische ontwikkelingen op het gebied van kabel en andere breedbandtechnologie.” Daarom werd er uiteindelijk verkocht aan KPN. Dat viel bij de hardcore liefhebbers in 1998 niet altijd goed, ondanks toezeggingen over autonomie. In reclamespotjes hielden jongens met houthakkershirts en piercings het imago nog lang in stand, maar Xs4all was toch vooral de duurste provider van KPN geworden. De hackers van vroeger waren de favoriete formule van de marketeers van KPN geworden.

Hier komt de wet

Welkom in 2019. Het jaar dat Xs4all stopt. Het jaar van de Europese copyright directive. De wet die linkbelasting introduceert op het internet, waardoor onduidelijk wordt welke inhoud je nog mag quoten of bewerken. De wet die upload filters verplicht stelt voor internetplatforms. Wat je online wilt plaatsen wordt straks eerst door een bedrijf gecontroleerd, mogelijk gefliterd en indien nodig geblokkeerd. De inschatting of iets door de beugel kan is altijd gekleurd, doordat het door voornamelijk Amerikaanse bedrijven uitgevoerd wordt, met bijbehorende normen en waarden. Bedrijven die om commerciële redenen eventueel bereid zijn hun beleid in bepaalde mate aan te passen en mee te werken met repressieve regimes.

O tempora o mores

De cirkel is rond. Het internet wordt dichtgetimmerd en onderworpen aan de mores van regeringen en het bedrijfsleven. Die Italiaan die bij wijze van bezuinigingsmaatregel besloot dat het merk Xs4all wordt opgeheven voelde het ironisch genoeg prima aan. De beslissing past uitstekend in het tijdsbeeld. De geest van het merk Xs4all voelt zich in 2019 sowieso niet meer thuis.

16 jan 2019

Tot ziens Xs4all en welkom K4PN

Ja dat was even schrikken voor de circa 250.000 klanten van internet toegangsprovider Xs4all: de mededeling van KPN de dochtermerken Yes Telecom, Telfort en Xs4all binnen een paar jaar wil schrappen. Dat veroorzaakte schrikreacties, zo ook bij mijn echtgenote, “wordt mijn mailbox dan ook opgeheven”?

En er werd een petitie opgesteld door trouwe abonnees, om de directie van Xs4all te bewegen om het merk en de uitstekende dienstverlening in stand te houden. De provider die trouwens behalve internet access ook telefoneren en videokijken verzorgt (Triple Play + mobiele telefonie)  heeft namelijk dankzij haar zeer deskundige en hulpvaardige personeel + helpdesk een prima naam opgebouwd die werkelijk prima afsteekt tegen die van andere consumentenmarkt providers.

Wordt Xs4all dan opgeslokt door de groene jongens en meisjes die aangestuurd worden om veel geld te blijven verdienen voor de aandeelhouders, terwijl zij het gevoel hebben op een ijsberg te zitten die steeds verder afsmelt? Herinnert u zich nog SMS, Viditel, Memocom, Sport 7 ?  Allemaal vergeefse pogingen om het tij van de dis-intermediatie van analoge diensten te keren.  En toen kwam opeens het digitale Internet opzetten met ongelofelijke groeicurves.  En smartphones + wifi en 4G,  die ongehoord diep in onze samenleving doordrongen en ons leven nu voor een groot deel bepalen.

Jazeker de beroeps “afraders”, commentatoren  in de publiciteit, waarschuwen al weer dat de prijs/kwaliteit van het onder KPN geschoven Xs4all achteruit zal gaan. Ze vrezen dat de move van de nieuwe CEO vooral gericht zal zijn om door verdere vervlechting van de Triple Play diensten de klanten beter vastgehouden gaan worden zodat men niet meer wil of durft overstappen naar concurrenten. Minder keuze is echter slecht voor concurrentie en innovatie. Ook is de toenemende verticale integratie een belemmering voor verbeteringen. Dat kan echter door ACM en Ministerie gestuit worden door hen, en ook hun vernieuwende concurrent VodafoneZiggo, te dwingen om dark fiber paren te moeten verhuren tegen een redelijke vergoeding.

Neen, ik schaar mij niet in het koor van de conservatieve “afraders”. Ik vermoed dat er juist iets zeer positiefs gebeurd is.  De al jarenlange strijd tussen de analoge denkwereld van de “Belheads” en digitale whizzkid “Netheads” van het betere Internet, binnen het KPN concern, is denk ik beslecht door de nieuwe voorzitter van de Raad van Bestuur Maximo Ibarra in het voordeel van de zeer succesvolle Netheads.

Van een grappige bijzaak zou Xs4all wel eens de core business van het nieuwe KPN kunnen worden. Vooruitstrevend ofensief met het omarmen van nieuwe technologie, ze leren snel !! dat uit zich bijvoorbeeld al in de recente wending van KPN om toch weer verder te gaan met uitrollen van FttH met fiber optic kabels tot in het huis en kantoor. Niet langer saboteren van deze landelijke projecten dus. VodafoneZiggo zit immers ook niet stil. Mogelijk is er dus in plaats van afbreuk door deze move van KPN een opbouw voor onze digitale infrastructuur gestart, die ik zou toejuichen.

Ik heb zelfs al een nieuwe naam voor het concern bedacht die zo’n vernieuwing zou kunnen symboliseren. In plaats van “Koninklijke PTT (Post, Telefonie en Telex) Nederland” = KPN (gaap) zou dan kunnen komen: “Kabels for Packet Networks” = K4PN

 Goodbye XSALL and KPN,      Welcome K4PN !

16 jan 2019

Doe het niet!

“Met de misvatting en de leugen kwam ook de miskenning. Xs4all heeft een rijke historie, het heeft internet in Nederland voor een belangrijk deel gevormd. Toen ze in 1995 de vrijheid van meningsuiting van hun abonnees voor de rechter verdedigden, en daarmee het principe van de common carrier (dat telefoonbedrijven al genoten) op internet introduceerden, haakte KPN schielijk aan - Xs4all haalde de kooltjes voor ze uit het vuur.

Xs4all bedacht het Meldpunt Kinderporno, Bits of Freedom, verzette zich tegen krakkemikkige tapbevelen en verdedigde de privacy van de abonnees. Ze steunden het Internet Archive (ooit de grootste internetbibliotheek ter wereld) en de Wayback Machine, waar je de historie van websites kunt nagaan. Ze hielden kritische media in Servië overeind toen het daar oorlog was en boden gratis inbelvoorzieningen in Egypte toen Moebarak daar het internet afsloot tijdens de Arabische Lente.

Zo'n provider wil je niet laten samengaan met KPN, dat zijn eigen internetarchief meteen om zeep hielp toen Planet Internet opging in KPN.”

 Verder lezen bij Karin Spaink

Netkwesties forum

Netkwesties en de bezoekers stellen je mening op prijs. Deze wordt hier direct gepubliceerd.
Arjen Lentz
17 jan 2019
Bedrijfsprocessen en cultuur kunnen niet worden geïmporteerd, dat is niet hoe bedrijven werken.
Daarom denk ik niet dat Jaap's voorspelling (hoop?) zal uitkomen, hoe mooi het ook zou zijn.

In Australië liet de beste onafhankelijke internet provider Internode zich uiteindelijk opkopen door de andere goede, iiNet. Later werd iiNet gekocht door TPG, een grote consumenten provider.
Jaren later hebben we nog steeds de merken Internode en iiNet, met eigen personeel en high-level infra, terwijl ze de samengevoegde low-level infra delen. Klinkt bekend?
Ik ben een klant van Internode, en elke keer dat er iets aan de hand is, merk je het verschil. Dergelijke kwaliteit is moeilijk aan de man te brengen wanneer de grote massa daar weinig om geeft, maar net als bij XS4ALL zie je dat de Internode en iiNet klanten blijven.

Zelfs Telstra, de "Australische KPN", snapt dat aparte merken hun nut hebben. Net als dat luchtvaartmaatschappij Qantas een goedkoop merk Jetstar in de markt zette om met Virgin Australia te kunnen concurreren, heeft Telstra een nieuw merk "Belong" ontwikkelt om in de specifieke NBN (breedband) markt te opereren.

Het opheffen van welgerespecteerde merken gebeurt meestal met een achtergrond van onbegrip, en/of andere (bedrijfs-)politieke redenen.

Hoewel wellicht onvermijdelijk, de originele verkoop van XS4ALL aan KPN heeft dit mogelijk gemaakt: als je iets verkoopt, heb je er geen controle meer over. Dat wist Felipe ook wel, hij was niet naïef.
Je kan een koper niet forceren dezelfde visie te handhaven en voort te zetten. Een visie is niet statisch, er moeten mensen zijn die actief voortzetten en verder ontwikkelen, en de bedrijfsprocessen moeten de visie en bijbehorende activiteiten niet ondermijnen.
Elke activiteit (of nalaten van activiteit) heeft consequenties. De afwezigheid van de XS4ALL stem in recente Nederlandse en Europese kwesties is daar een goed voorbeeld van, het bevestigt dat XS4ALL nu niet meer hetzelfde is als het oude merk.
Wellicht dachten Felipe en de anderen destijds dat 20 jaar lang genoeg zou zijn, de wereld zou in die tijd zoveel veranderen... Daarin hadden ze slechts ten dele gelijk.

Felipe gaf mij rond 1992 een T-shirt, "Go away, the Internet is full!". Dat was toen grappig, maar nu kan ik 't eigenlijk niet meer dragen want mensen zien er andere betekenissen in. Zucht.
Er is nog veel te doen, op Internet en de wereld:
De meeste mensen geven niet om hun privacy, totdat het veel te laat is en er enge dingen gebeuren. Mensen denken dat het niet belangrijk is om een zekere basiskennis in technologie te waarderen. Wetenschappers worden uitgelachen.
Er is nog veel te doen. Meer dan ooit.

Mvg, Arjen.
Pietje Bell
16 jan 2019
Alle warme nostalgie ten spijt, "het" was al voorbij na de verkoop van Xs4all aan KPN.

"Na de eerdere sanering werken er op Sloterdijk nog 300 Xs4allers apart in Helpdesk & Klantenservice, Systeem & Netwerkbeheer voor eigen diensten als beveiliging en e-mail, Development/softwareontwikkeling, Marketing & Communicatie en in kleinschalige staffuncties als HR, Finance; met een privacychef."

Die 300 kunnen er zo uit en vervangen door misschien maar 10 KPN'ers. Toch al snel 300*40.000 euro per jaar, ofwel 12.000.000 euro per jaar, besparen, dat is nogal wat. Geen gebouw meer, geen reclamecampagnes meer, geen drukwerk meer, de besparing zal richting 20 miljoen euro per jaar gaan? De inkomsten zullen door de paar KPN'ers zoveel mogelijk gemaximaliseerd worden gehouden: Ofwel de klanten zoveel mogelijk laten betalen zoals nu. Daarom gillen ze zo hard "We vinden het heel belangrijk om u te laten weten dat er niets voor u verandert.".


Leuk stuk, dank!
Graag kort en bondig. Kwetsende, discriminerende en/of commerciële uitlatingen worden verwijderd.
 

Registreren en de nieuwsbrief ontvangen?

We gaan zorgvuldig met je gegevens om. Je krijgt ook gelijk toegang tot alle plusartikelen en je kunt reageren op de artikelen.

Controleer nu je e-mail

Je ontvangt een bericht met instructies om je e-mailadres te bevestigen. Zonder deze bevestiging sturen we je geen nieuwsbrief, doe het dus gelijk even!

asdas sdf fs dfsdfsf sdffsd

Netkwesties © 1999/2018. Alle rechten voorbehouden. Privacyverklaring

Ehio Media content marketing
1
0
1