Geef burgers privacymacht terug

Je hele hebben en houen op Hyves? Natuurlijk, als volwassene moet je zelf kunnen bepalen dat privacy onzin is, iets van de vorige eeuw. Maar ook het tegendeel: iedereen moet met hand en tand, en vooral middelen, z'n privacy kunnen verdedigen.
Mediaorganisaties komen in elkaars vaarwater met interactieve communicatie en marketing. Dit is goed voor bedrijven en consumenten, maar de wetgever hobbelt erachteraan.
 
Voor Immovator in Hilversum deed ik onderzoek voor het Mediaparkjaarcongres 2009 naar het gebruik van persoonlijke data door media in Nederland om de communicatie met lezers, kijkers en luisteraars aan te halen en adverteerders meer te bieden.
Veel organisaties, waaronder SBS, RTL, Telegraaf, uiteraard ook internetbedrijven als Google, Microsoft, Hyves en niet te vergeten mobiele aanbieders breiden databasemarketing uit.
 
Tussen Hilversum en kabelaars ontpopt zich een strijd om kijkersdata. Steeds meer partijen verzamelen meer en meer klantdata en verrijken deze, op velerlei manieren. De nadruk komt meer en meer te liggen op gedragsanalyse, als aanvulling op persoonsgegevens.
Het is strategisch de vraag of de stappen die mediaorganisaties zetten voor het zogenaamde customer relationship management crm in de huidige statische vorm juist zijn, daar er steeds meer real-time communicatie (Twitter, mobiel) ontstaat en mensen communiceren via schuilnamen en avatars.
 
Maar eerst de privacy. De privacywet, vandaag al weer 9 jaar oud, vind ik te eenzijdig gericht op spelers in het veld, bedrijven en juristen, en houdt onvoldoende rekening met consumenten. Weliswaar doet toezichthouder CBP ontzettend haar best, bijvoorbeeld metMijnPrivacy.nl. Maar zelfs deze site is voor mij als deskundige al wazig (wat nou signaal geven?) laat staan voor de 'gewone burger'.
 
Deze omgang met privacy door deskundigen is volgens mij de belangrijkste oorzaak dat consumenten in verwarring zijn over privacy en het gevoel hebben de controle verloren te zijn geraakt. Bedrijven bedienen zich alle van uitgebreide juridische ondersteuning om de grenzen van de wet op te zoeken. En hebben vrede met die wet, want ze mogen heel veel. Rechtszaken zijn er nauwelijks, en betrokkenen vinden dat nog gek ook.
In de communicatie over privacy moet ook verandering komen. De campagne van de Consumentenbond is een goed begin. Maar ook die gaat uit van complexiteit en stelt veel punten aan de orde. Het gaat over 'mijn geheimen'. Veel beter zou het zijn om uit te gaan van nieuwe principes.
 
Volgens mij moet dit principe als volgt luiden: consumenten blijven altijd eigenaar van hun data en krijgen mogelijkheden om dataverzameling en het beheer door organisaties te beïnvloeden of zelfs te bepalen.
 
Nu kunnen ze zich uitschrijven voor e-mail nieuwsbrieven, maar dat moet worden uitgebreid tot het kunnen laten verwijderen van profielen en dossiers in databanken. Nu is er een 'lousy' meldplicht voor organisaties bij het CBP zelf. Maar een individu heeft geen benul van opslag van zijn data. Dat is fout.
 
Nog een paar punten:
  • Het toenemend boekstaven van individueel surfgedrag en zoekopdrachten op websites (ook bij Google moet onder een opt-in regeling komen;
  • Organisaties moeten verplicht worden om in alle contacten (e-mail, telefoontjes, geadresseerd drukwerk) vermelden hoe ze data bemachtigd hebben;
  • E moet een termijn komen voor periodieke vernieuwing van opt-in toestemming;
  • Je moet uiteindelijk als burger online toegang hebben tot je eigen data bij elke organisatie die ze bezit, en kunnen wijzigen voor zover dit primaire processen (bezorging, facturering etc.) niet schaadt;
  • Consumenten zouden dus, voor zover praktisch haalbaar en mogelijk, zelf data moeten kunnen (laten) verwijderen en aanpassen. Dit kan, met de genoemde aanvullende punten, consumenten het gevoel van macht over hun privacy teruggeven.
  • Dan hoeft het ook niet zo ingewikkeld te zijn.

Gepubliceerd

5 jul 2009
Netkwesties
Netkwesties is een webuitgave over internet, ict, media en samenleving met achtergrondartikelen, beschouwingen, columns en commentaren van een panel van deskundigen.
Colofon Nieuwsbrief RSS Feed Twitter

Nieuwsbrief ontvangen?

De Netkwesties nieuwsbrief bevat boeiende achtergrondartikelen, beschouwingen, columns en commentaren van een panel van deskundigen o.g.v. internet, ict, media en samenleving.

De nieuwsbrief is gratis. We gaan zorgvuldig met je gegevens om, we sturen nooit spam.

Abonneren Preview bekijken?

Netkwesties © 1999/2024. Alle rechten voorbehouden. Privacyverklaring

1
0