Marketeers weten feilloos de weg naar exploitatie van ellende

Peilloos gebrek aan fatsoen

Kijk, we zijn een ontzettend gaaf land en ik zou nergens ander willen wonen. Ik wil onze waarden actief verdedigen.

Forget Mark Rutte; ik haak aan bij burgemeester Arjen Gerritsen van Almelo die zijn burgers oproept om geen smartphone-filmpjes meer te delen via Facebook en Twitter van een ongeluk waarbij een 16-jarige fietser omkwam: ‘Een peilloos gebrek aan medeleven en fatsoen!’

Dat peilloze gebrek aan fatsoen is big business. Juist op die oer-Nederlandse websites waar de stille meerderheid van goede wil zijn nieuwsberichten leest. Op Nu.nl, AD.nl en vooral Telegraaf.nl word je onthaald op ranzige filmpjes waarin in 30, 40 seconden de meest verschrikkelijke ongelukken en gewelddadigheden worden getoond, vastgelegd door smartphones, dashcams, bewakingscamera’s, en totaal uit de context gerukt.

Het verhaal veelal teruggebracht tot het dodelijk moment waarop een vrachtwagen voetgangers omver kegelt, waarop de kogel in een lichaam inslaat, de close-up van een mishandeling. En die ellende wordt dan in die halve minuut ook nog eens drie of vier keer herhaald.

Dat gecondenseerde geweld zet vast en zeker de productie in gang van een of ander opiumachtig stofje in ons krokodillenbrein. Een soort drug. De marketeers hebben dat ook door. Voordat de thrillseeker het leed kan nuttigen moet hij eerst door een reclamefilmpje heen bijten, soms duurt de commercial zelf langer dan het hoofdprogramma. Heeft de kijker een peilloos gebrek aan inlevingsvermogen; de marketeer heeft een peilloos gebrek aan fatsoen.

De volgende bedrijven hebben een wel heel aparte manier om een arm om iemand heen te slaan in zware tijden. Een greep uit voor- en hoofdprogramma op de Telegraaf-website:

• Voor wie vooruit wil: ING / Doden bij kettingbotsing China

• KLM Werelddeal weken / Tientallen doden bij aanslag nachtclub Istanbul

• Zorgcollectief FNV Menzis / Brute moord vastgelegd op Snapchat

• Oxxio superslim. Supervoordelig / Mislukte kerstovervaller afgetuigd

• Samen onderweg BP / Heftige zelfmoordaanslag op hotel

• Hunkemöller BH 27.99 / Heftige vliegtuigcrash gefilmd

• McDonald Royal McChicken / Agenten in Myanmar maken ’vlog’ van mishandeling.

Doe normaal of ga weg. Pleurt op van internet!

Dossier

Gepubliceerd

28 jan 2017
Netkwesties
Netkwesties is een webuitgave over internet, ict, media en samenleving met achtergrondartikelen, beschouwingen, columns en commentaren van een panel van deskundigen.
Colofon Nieuwsbrief RSS Feed Twitter

Nieuwsbrief ontvangen?

De Netkwesties nieuwsbrief bevat boeiende achtergrondartikelen, beschouwingen, columns en commentaren van een panel van deskundigen o.g.v. internet, ict, media en samenleving.

De nieuwsbrief is gratis. We gaan zorgvuldig met je gegevens om, we sturen nooit spam.

Abonneren Preview bekijken?

Netkwesties © 1999/2024. Alle rechten voorbehouden. Privacyverklaring

1
0