Krant moet oppassen voor Apple

ENPA, de Europese koepelorganisatie voor dagbladuitgevers, heeft Apple maandag opgeroepen geen beperkende voorwaarden te stellen aan het gebruik van de App Store en de iPad, de distributiekanalen van het Amerikaanse softwarebedrijf.

Vorige week veroorzaakte Apple opschudding door software van Sony toegang tot de digitale winkel te weigeren. Sony had een app ontwikkeld om boeken te lezen, maar wilde de boeken zelf via een ander kanaal verkopen. Dat staat Apple niet toe. Wie een app om te lezen aanbiedt via zijn distributiekanaal, moet het leesvoer zelf ook via Apple verkopen.

Sony wil zich niet langer laten ringeloren door Apple en overweegt nu om ook met haar muziek en spellen uit iTunes te stappen teneinde de macht te breken. Dit is een boeiend en leerzaam signaal.

Eerder reageerden uitgevers al geschokt toen Apple aankondigde een commissie van 30 procent te bedingen voor kranten of tijdschriften die voor de iPad worden verkocht. Hans Nijenhuis, uitgever van NRC Handelsblad, klaagde daar in zijn eigen krant over: "Kan iemand mij uitleggen waarom wij 30 procent van elk verkocht abonnement aan Apple zouden moeten afdragen?"

Het is eenvoudig uit te leggen: omdat Apple het distributiekanaal heeft gecreëerd. Als eigenaar van het distributiekanaal kan en mag Apple voorwaarden stellen aan het gebruik daarvan. In de voorwaarden van Apple staat dan ook dat betaalsystemen buiten de eigen website voor de inhoud van apps niet toelaatbaar zijn.

Apple hoeft niemand toegang te verlenen tot zijn distributiekanaal en hanteert in de praktijk een stringent systeem voor het keuren en toelaten van apps. Daarbij geldt ook een inhoudelijke toets. Apple wil bijvoorbeeld niet dat porno via de iPad wordt aangeboden. Het Duitse tijdschrift Bild, bekend om het blote meisje op pagina 1, ontwikkelde een app waarmee het Bild-meisje zich uitkleedde. Voor Apple ging het te ver; het meisje houdt nu haar ondergoed aan.

De regels van Apple hebben in Nederland geleid tot Kamervragen. VVD-Kamerlid Afke Schaart vindt dat Apple zijn machtspositie misbruikt en heeft de minister van Justitie verzocht onderzoek te doen naar de mededingingsrechtelijke aspecten.

Juridisch is de opstelling van Apple echter volledig in de haak. Apple maakt geen misbruik van zijn machtspositie. Er zijn voor uitgevers voldoende andere mogelijkheden om hun tijdschriften en kranten digitaal ter beschikking te stellen aan het publiek. Het Europese Hof van Justitie constateerde in het verleden geen misbruik van de machtspositie toen een Oostenrijkse krantenuitgever een concurrent toegang tot zijn krantenbezorgsysteem weigerde.

Vier pagina's Volkskrant voor Apple

Niet zozeer het gedrag van Apple is opvallend, maar het gedrag van de uitgevers. Uitgevers hebben unaniem, zo lijkt het, de onvoorwaardelijke liefde verklaard aan Apple en zijn producten. Toen de iPad nog gelanceerd moest worden, maakte The New York Times al een app en een kranteneditie voor het apparaat.

De Volkskrant kwam met vier aparte pagina's om aan te kondigen dat de krant voortaan ook via de iPad beschikbaar was. Nrc.next gaf een iPad weg bij een tweejarig abonnement.

Uitgevers moeten zich niet overgeven aan een gesloten distributiesysteem dat inhoudelijke controle uit wil oefenen. Juist krantenuitgevers niet. In onze democratische samenleving zijn kranten te belangrijk om zich eenzijdige voorwaarden op te laten leggen door een softwarefabrikant. Het redactiestatuut, een heilig instrument in Nederland, waarborgt niet voor niets de onafhankelijkheid van de redactie ten opzichte van de directie.

Die onafhankelijkheid blijken kranten echter heel eenvoudig weg te willen geven aan Apple. Daar zou ENPA, de Europese koepelorganisatie voor dagbladuitgevers, zich zorgen om moeten maken.
 

Netkwesties forum

Netkwesties en de bezoekers stellen je mening op prijs. Deze wordt hier direct gepubliceerd.
Hans
4 mrt 2011
Tja...

De muziekindustry, de media... het "overkomt" ze allemaal maar. Heel naar... ;-)

Maar DOE dan toch iets!!!

In plaats van af te wachten tot iemand anders iets doet.
Robert Kok
11 feb 2011
Een andere potentiële kwestie is dat uitgevers niet meer kunnen beschikken over de abonnementgegevens, omdat de abonnementen via de iTunes worden aangeschaft.

Volgens Forrester blijft Apple voorlopig nog marktleider met de iPad, maar moet Apple op termijn wel rekening houden met de deze week aangekondigde HP TouchPad:
1) Kosten voor het converteren van apps van iPad naar TouchPad zijn relatief laag;
2) HP geeft uitgevers meer controle over 'monetization models' en klantgegevens.

Een andere ontwikkeling is HTML5 zoals treesaver.net, waarbij het gebruik van apps wellicht helemaal niet meer nodig is en de content op verschillende schermen toch juist wordt weergegeven. Hiermee bespaar je als uitgever op de ontwikkelkosten ven apps voor de diverse platformen en schermgroottes.
Graag kort en bondig. Kwetsende, discriminerende en/of commerciële uitlatingen worden verwijderd.
 

Registreren en de nieuwsbrief ontvangen?

We gaan zorgvuldig met je gegevens om. Je krijgt ook gelijk toegang tot alle plusartikelen en je kunt reageren op de artikelen.

Controleer nu je e-mail

Je ontvangt een bericht met instructies om je e-mailadres te bevestigen. Zonder deze bevestiging sturen we je geen nieuwsbrief, doe het dus gelijk even!

asdas sdf fs dfsdfsf sdffsd

Netkwesties © 1999/2018. Alle rechten voorbehouden. Privacyverklaring

Ehio Media content marketing
1
0
1