Waals Weekblad bericht over.
Net als in Nederland halen Meta (Instagram, Facebook) en Google en in mindere mate Apple, Microsoft en Amazon in België zo’n twee derde van de digitale reclamegelden binnen. In een noodoproep annex appèl op het geweten en nationalistische gevoelens leggen de uitgevers de nadruk Belgische waarden en praten de adverteerders een schuldgevoel aan.
Door bij Amerikanen te adverteren doen ze aan “localwashing”: wel Belgische waarden propageren maar het geld besteden bij buitenlandse platforms. Het beroep op het Belgisch geweten is van de uitgeefbond die zich – in het beste Vlaams - Belgian Publishing Experiance noemt. Leden zijn onder meer Benelux-uitgevers DPG Media (AD, Volkskrant, Libelle), Mediahuis (Telegraaf, NRC) en Roularta (EW Magazine).
De opvallende tekst op het scherm staat onder de afbeelding van de advertentie die op zaterdag 19 juli 2025 in alle kranten verscheen, Franstalig in de Waalse titels:
Wakker worden.
Het is tijd voor de Belgische droom.
Beste bedrijfsleiders actief in België,
Beste adverteerders,
Wie had ooit gedacht dat investeren in platformen die onze waarden, belangen, economie en toekomst niet delen zich ooit tegen ons zou keren?
We moeten wakker worden.
Vandaag stroomt 62% van onze digitale mediabudgetten naar Big Tech.
Onze campagnes klinken als onze festivals, smaken naar onze bieren, ademen onze cultuur.
Maar worden geboost door systemen die geen idee hebben wat een koffiekoek is.
En toch blijven wij betalen.
Voor hun algoritmes. Voor hun ruis.
Voor het verlies van impact.
En toch blijven we kloppen onszelf op de borst.
Tijd om het tij te keren.
Het is tijd voor media van eigen bodem.
Voor eigen titels. Voor eigen stemmen. In stemmen die ons verstaan. Die de verantwoording afleggen bij een Belgische redactie.
Hier.
België is terug zichtbaar.
Maar maak er geen localwashing van.
Geen hashtag bij een campagne.
Geen vlag op een hamburger.
Geen woordspeling. Maar een keuze.
Voor wie we zijn. Voor wat we leven.
Voor wat we waard zijn.
Zit België in je merk-DNA?
Gedraag je er dan naar.
Stop met lokale claims.
Versterk je lokale marketinginvesteringen.
Want Belgische creativiteit
heeft een publiek nodig.
Onze artiesten. Onze stemmen.
Onze verhalen. Onze films.
Onze boeken. Onze cultuur.
Onze plannen voor technologie, duurzaamheid, ondernemerschap.
Niet in een echokamer die niet weet
waar we het over hebben.
Maar hier.
Bij mensen die jou wél durft kiezen.
Voor lokale titels die keuzes maken.
Voor wie investeert in lokale media die
investeert in maatschappelijke tools.
Wij vragen geen blind patriottisme.
Wij vragen durf.
Durf om consequent te zijn.
Durf te investeren waar je publiek leeft.
Durf om Belgisch te zijn.
Voorál in je mediaplanning.
Want onze toekomst is aan ons.
Niet van wie niet de makkelijkste,
maar de juiste weg kiest.
Stop met blind investeren in ecosystems
die België voorbijlopen.
Kies voor wie België maakt.
Voor wie niet alleen Belgisch praat,
maar Belgisch durft te zijn.
Check je mediaplan van vorig jaar.
Maak het volgend jaar Belgischer.
Voor ons. Voor jezelf.
BELGIAN PUBLISHING EXPERIENCE
CONTEXT MATTERS. PAY ATTENTION.
*) Foto boven: website Belgian Publishing Experience