'Ken uw kijker, luisteraar, bezoeker, klant!'

Omroepen richting individuele communicatie

Dit klinkt modern, is zelfs noodzakelijk. Wat vindt er plaats op dit terrein van de zogenoemde customer relationship management in en buiten Hilversum? Wat betekent privacy? Een inventarisatie, na het eerdere interview met SBS. *)

Eerst even een blik om de 'één-op-één' communicatie van exploitanten van nieuwe media, met de drie grootste spelers in Nederland:

Google datacomplex
Uiteraard te beginnen met Google. Google is immers goed voor de helft van de reclame op internet, met een omzet in Nederland van naar schatting 350 miljoen euro. Dat verdient Google met Adwords en AdSense. Deze reclamemiddelen zijn afgestemd op trefwoorden. Iedereen kan dagelijks waarnemen dat de precisie hiervan nog wel eens te wensen overlaat. Dat geldt ook voor de fel bekritiseerde reclame die Google toont bij Gmail op grond van de analyse door machines van de inhoud van e-mail berichten.

De volgende bastions zijn voor Google echter veel boeiender: mobiel en reclame op grond van surfgedrag en profielen. De overname van DoubleClick, een hoofdrolspeler in online reclame, is mede daarop gericht. Google weet veel van individuen, althans in zoverre afgeleid van het internetgebruik, ondermeer:

  • Zoekgedrag in de vorm van zoekopdrachten en klikken op resultaten en reclame, opgeslagen voor een periode van 18 maanden;
  • Persoonlijke data van registraties en relaties, van Gmail en profielensite Orkut;
  • Surfgedrag verzameld met Google Analytics voor websites, maar ook op ip-nummer vastgelegd;
  • Google Maps, Streetview en Latitude lokalisering
  • Gebruik van G1 en andere mobiele apparatuur op Android;

 Google wordt machtig. Haar grootste vijand vormen privacyvoorvechters. Aanpassing daaraan kost geld maar is nog voor de lange termijn inkomstenstroom. Google heeft daarvoor pas sinds ongeveer anderhalf jaar een uitgekiende strategie. Daarvóór zette Google de hakken in het zand met het zo veel mogelijk doodzwijgen van het onderwerp en tegenspreken van gevaren.

Jeroen van de Wiel, met zijn weblog Google nauwlettend volgt, vindt: "Google is zo groot dat ze inmiddels te veel gegevens over een enkele gebruiker domineert. Het gevaar zit niet zozeer bij wat Google met al deze data doet maar vooral bij hoe gemakkelijk het voor de overheid wordt om via een enkele partij alle data van een persoon of "andersdenkende" te vergaren. China heeft al aangetoond hoe gemakkelijk dat zoekmachines mee werken met overheden die de mensenrechten overtreden."

Onze data in de Verenigde Staten. Google is ook onderdeel van Amerikaanse politiek. Recent opende Google een vertaaldienst in het Perzisch, om de protestbeweging te ontsluiten voor het westen maar ook om die te ondersteunen. Net als dat Facebook in het Perzich uitkwam en Twitter vanwege de protesten niet dicht mocht van Washington voor een technische verbetering.

Het is overigens goed om te beseffen dat Europeanen zich vooral druk maken om het risico dat anderen, individuen, bedrijven en overheden, te veel over hem/haar weten. In de Verenigde Staten is er meer angst voor het weglekken van data.

Microsoft met MSN
TvM publiceerde onderzoek door Microsoft van MSN-gebruik in 2007, een analyse van toen 6 miljoen actieve gebruikers per maand (op 7,3 miljoen registraties), met 13,5 procent van het totale internetgebruik in Nederland (dus per uur 'kijktijd 8 minuten voor MSN). Als gevolg van de aandacht voor Twitter lees je niets meer over MSN. Zo gaat dat met hypes.

MIcompany mocht een jaar lang in de databank van Microsoft neuzen, één van de grootste marketinganalyses ooit uitgevoerd. Het resultaat: profielen op basis van gedrag in plaats van op sociodemografische factoren. De leuke dingen voor de mensen: 48 procent is vrouw, binnen 'topgebruikers'57 procent; Vrouwen doen gemiddeld 7,2 sessies per dag, mannen 5,6 Vrouwen hebben gemiddeld 85 chatvrienden, mannen 83 Pubers hebben een vriendengroei van 200 procent in 5 maanden na de start, 50-plussers 70 procent.

In het artikel kwamen de commerciële resultaten nauwelijks aan bod, maar die laten zich raden: de gedragsdatabase laat nauwgezet individueel - en doelgroepgericht reclamemaken toe. Uit privacyoogpunt is boeiend dat wettelijk gezien het volgen van 'gedrag' veel minder is gereguleerd dan het opslaan van sociodemografische factoren.

Ilse Media
De dochter van Sanoma Uitgever en groot internetexploitant in Nederland biedt adverteerders een scala van behavorial targeting methodes, met eruit springend: Retargeting: bezoekers die op de website van de adverteerder zijn geweest worden herkend op de websites en Ilse Media en krijgen vervolgens reclame te zien van diezelfde adverteerder; Custom targeting: aan de hand van een doelgroep omschrijving doet Ilse media een voorstel hoe deze groep 'gevangen kan worden in de beschikbare profielkenmerken.

Elders exploiteert Ilse Media sociale netten als Web-log.nl, Schoolbank.nl en Familie.nl met heel veel persoonlijke gegevens. Ook komen er persoonlijke gegevens via Kieskeurig.nl (koopvoornemens) en forums van de bladen zoals op Viva.nl. Een nieuwe vorm van marketing ontstaat er volgens Ilse: "Producten, diensten en merken worden vaak door marketeers gepusht. Terwijl het eigenlijk bewegende organismes geworden zijn. Consumenten delen en ervaringen en oordelen op basis van ervaringen van anderen."

Ilse Media nam van Dag (gratis krant van PCM) het videoproduct Zie.nl over, een online tv-gids met als belangrijkste commerciële doel het vastleggen van kijkvoorkeuren op internet. Ilse Media: "Uniek is dat het gedrag van gebruikers wordt geregistreerd zodat we persoonlijke aanbevelingen kunnen doen. We willen gebruikers video's laten ontdekken op basis van het kijkgedrag". Dit biedt commercieel grote mogelijkheden volgens Ilse, zoals op maat aangeboden reclame en productie en aanbod van 'branded content', gesponsorde video's.

Een voorbeeld van de kracht op dit terrein komt van een andere tak van Sanoma, van directeur Auke Visser van Sanoma Men's Magazines met Autoweek. Dat ging een nieuwe fase ingegaan met marketing met als doel dieper in de marketing van de autohandel te komen en daarmee veel hogere marges te behalen. In het fictieve voorbeeld van Auke Visser:

  • CPM per view 0,04 euro opbrengst
  • CPC per klik 1,50 euro
  • CPL per klant 50 euro
  • CPS per verkochte auto 800 euro

 En met de aanschaf van een nieuwe auto komt ook de verkoop van de oude auto in beeld, waarvoor Autotrader.nl in 2008 is gekocht. Een aanvullende dienst voor deze succesvolle autotitel van Sanoma wordt bovendien de verkoop van autoverzekeringen.

UPC en KPN: iets te verbergen?
In Nederland zijn de grootste aanbieders van toegang tot media de tv- kabelexploitant UPC met kabel-tv, internet en telefonie en KPN dat 80 procent van de vaste telefonie, 50 procent van internet- en mobiele telefonie en 10 procent van de tv-toegang (met Digitenne) exploiteert. Dus wilde ik voor het onderzoek van Immovator deze partijen graag spreken. Ruim vóór de deadline zijn verzoeken neergelegd voor interviews over customer relationship management. De responses van KPN en UPC kenden een opvallende parallel: de betreffende voorlichters vergaten de interviewaanvraag flagrant. Met een berg excuses, zoals de werkdruk en onvermogen om goede woordvoerders te vinden, kwamen ze er pas na diverse vragen van mijn kant op terug.

Daarna verbaasden zich dat de tijd nog niet was verstreken waarbinnen ik het verhaal af moest hebben. En vervolgens zeiden ze, nog steeds onafhankelijk van elkaar, dat er geen mogelijkheden waren om een interview te arrangeren over dit onderwerp noch dat er vragen beantwoord konden worden. De terughoudendheid, niet echt fraai uitgespeeld naar mijn opvatting, is begrijpelijk: in Groot-Brittannië is enorme commotie ontstaan over het volgen van surfgedrag door providers met het Amerikaanse volgprogramma Phorm. Dat was flagrante privacyschending volgens een aantal organisaties en individuele klanten, want providers hebben persoonsdata van al hun klanten reeds.

Strijd om de data
UPC beweerde bovendien recent tijdens een Cross Media Café in Hilversum dat ze geen data vastlegt over kijkgedrag, behalve over afname van extra betaalpakketten want dat is nodig voor facturering. Gezien de waarde van die kijkinformatie is het verbazend dat UPC verzameling en gebruik nalaat. Het is ook niet waar. UPC legt wel kijkdata vast, onder meer van de digitale set-top box keuzes en de rode knop. Immers, SBS sloot een overeenkomst om die data te verkrijgen teneinde response voor adverteerders te kunnen vaststellen. RTL wil deze data ook graag hebben. Hetzelfde geldt voor de publieke omroep die ook interactieve acties wil doen zonder daarvoor langs de kassa van UPC te hoeven gaan.

De Publieke Omroep moet betalen voor de data, ofwel beloven dat ze op internet met aanbod van hoge kwaliteit Uitzending Gemist de digitale betaalpakketten van UPC gaat beconcurreren. Dat zeggen twee onafhankelijke bronnen bij de Publieke Omroep. Er ontstaat nog strijd om de kijkdata, want ook UPC wil die zelf exploiteren. Dus zijn er, naar zeggen in Hilversum, harde onderhandelingen gaande tussen kabelaars en de publieke en commerciële omroepen over data. Dit is een tijdelijk probleem: straks met internettelevisie met een IP-nummer gekoppeld aan de tv en registratie van kijkers is de kabelaar voor de programma-aanbieder geen sta in de weg meer.

Wel resteert dan nog de vraag welke partijen in de keten er allemaal gedrag mogen vastleggen. Want zelfs de hardwareverkopers als Philips en Sony, maar ook Google en andere aanbieders van gids- en zoekdiensten en natuurlijk de programma-aanbieders en makers: ze willen allemaal graag die data kunnen gebruiken.

Hoever zijn de omroepen in Hilversum gevorderd met crm, of in dit geval: het vastleggen, analyseren en inzetten van data van kijkers en hun voorkeuren voor programma's voor communicatie? Michel Mol, chef Innovatie van de Publieke Omroep: "Het is op de agenda gezet als een belangrijk onderwerp. We willen graag databases met gebruiksdata gaan opslaan." Met alle omroepen samen? "Was het maar zover. Het is zeker dat de tijd rijp is om stappen te zetten, maar collectief gebeurt dit nog niet. Een aantal omroepen is zelf bezig, AKN doet samen wat." We inventariseren hieronder de bewegingen van een aantal omroepen in Hilversum met crm of Customer relationship management

NCRV
De NCRV heeft een ledenmagazine dat drie keer per jaar uitkomt in een oplage van 80.000 stuks, plus drie keer per jaar een digitale nieuwsbrief in een oplage van circa 10.000. Deze bevatten NCRV-informatie over evenementen, nieuwe programma's, of programma-gerelateerde activiteiten.

Dan zijn er 14 digitale nieuwsbrieven op basis van programmatitel, in diverse frequenties en oplagen en digitale puzzels via een webdienst

Onlangs heeft de NCRV de software Messagent van Optizen aangeschaft voor crm. Na de zomer komt er een 'loyaltymarketeer' in dienst die crm hoog op de agenda mag zetten. "Messagent hebben we samen met de Avro en KRO aangekocht. Maar iedere omroep zal het met eigen visie en invulling gaan oppakken."

KRO
Dit wordt bevestigd door Patrick de Koning en Maarten Siffels, digitale chefs van de KRO. Op de website wordt al een poging onderomen om leden te herkennen door deze al lid te laten inloggen.

"Dat was een wens van de KRO Vereniging. Oorspronkelijk dachten ze dat Cubeware, het systeem waarin alle ledengegevens worden opgeslagen, te gebruiken was voor directe communicatie met de leden. Een koppeling met een ander systeem CW/DM Delivery kon leiden tot personificatie van de communicatie, zodat je leden en niet-leden op een andere manier kunt aanspreken over een ledenactiviteit."

Maar Cubeware bleek daarvoor uiteindelijk niet geschikt, vandaar de overgang naar Messagent samen met Avro en NCRV). "In Messagent, het systeem dat eigenlijk gaan we het personaliseren van de communicatie opzetten en is het niet meer nodig dat iemand zelf aangeeft lid te zijn. Te zijner tijd verdwijnt dus ook de inlog."

Als niet-lid kun je volstaan op de KRO-site met opgeven van naam en e-mail, maar er worden ook op vrijwillige basis meer data gevraagd. Ook dat was beoogd voor de opbouw van profielen, maar is mislukt.

Profielopbouw is een opnieuw geformuleerd doel, met andere middelen: "Ja, staat in de planning. Sowieso kun je met Messagent de content van de nieuwsbrieven aanpassen. Dus als iemand een item over Detectives opent, zorgen dat volgende keer dat item bovenaan zijn nieuwsbrief staat. Maar we willen ook de stap verder zetten en bijvoorbeeld inspelen op een aankoop die iemand in de webwinkel heeft gedaan."

De KRO heeft vijf nieuwsbrieven met de volgende aantallen abonnees:

  • Algemeen: 21.000
  • BoerZoektVrouw: 7.000
  • Detectives: 6.500
  • Goedemorgen Nederland: 400
  • Wandelen (voor wandelleden): 2.500

 

Van die circa 38.000 abonnees zijn nu naam en e-mail adres bekend, en dus hun interesses wat betreft vier programmacategorieën. "Dat is natuurlijk veel te weinig ten opzichte van het aantal kijkers, al komen er naar de eigen websites en van UitzendingGemist, bijvoorbeeld van BoerZoektVrouw veel meer bezoekers.

Maar we moeten met onze kijkers en luisteraars veel meer gaan communiceren via internet, hen ook meer bieden met aanvullende video, forums en experts die vragen beantwoorden. Vooral het online aanbieden van deskundigen en betrokkenen bij onderwerpen op radio en tv moet online veel meer gewicht krijgen."

En commercieel, samenwerken met de Ster? "Dat is nu niet aan de orde, maar uiteraard zullen er stemmen opgaan. Dat is dan een zaak van de gezamenlijke omroepen. Maar ons advies is: niet doen, want we moeten de kijkers van de publieke omroep niet willen lastigvallen."

Wel wil de KRO de samenwerking binnen AKN, de exploitant van de gidsen waaronder TVgids.nl, aanhalen. Dat zal ook gebeuren in combinatie met de exploitatie via het nieuw aangeschafte systeem. "Er zijn inmiddels stappen gezet om tot een hechtere band/samenwerking te komen. Data-uitwisseling zal daar zeker deel van uitmaken." (Wie een foutief geadresseerde e-mail naar de KRO stuurt, krijgt overigens al een antwoord via een AKN-systeem.)

Over privacy zegt de KRO: "...We kunnen je adres bovendien gebruiken voor interessante aanbiedingen en informatie over de KRO. Je gegevens kunnen worden geanalyseerd om te zorgen dat deze mailingen zoveel mogelijk worden afgestemd op je interesses.... ...Voor deze site worden ook gegevens verzameld met betrekking tot het bezoek ervan. Deze gegevens worden enerzijds gebruikt voor anoniem, statistisch onderzoek en anderzijds om de websites zoveel mogelijk af te stemmen op de voorkeuren van onze bezoekers. Dit gebeurt onder meer door het gebruik van cookies."

Avro

De Avro heeft 8 nieuwsbrieven, 1 algemeen, drie gekoppeld aan thema's (musicals, kunst en klassiek) en vier aan programma's zoals 'Molmail' voor kijkers naar 'wie is de Mol'

Privacy, in een pop-up venster: "De Avro zal jouw gegevens niet zonder jouw toestemming aan derden verstrekken, tenzij dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de transactie...

De Avro verzamelt, naast de bovengenoemde persoonlijke gegevens, algemene gegevens betreffende het bezoek van de internetsite, zonder dat deze bezoekers identificeren."

Peter Joziasse, hoofd Business Development & Sales bij de Avro, vindt dat zijn omroep relatief ver is met de opbouw van individuele interactie met het publiek: "Vergeleken met andere omroepen hebben we al veel verzameld. Het komt nu aan op het integreren van de verschillende datastromen, zodat we een integraal klantinzicht gaan krijgen."

De Avro is om die reden ook verder met de inzet van Messagent, het pakket voor communicatie met klanten dat samen met KRO en NCRV (in AKN-verband) is aangeschaft. Dit beamen de beide andere partijen ook.

Waarom geen samenwerking met de andere omroepen in gebruik, want dan is er qua profilering toch meer uit te halen? Joziasse: "Ieder heeft zijn eigen achterban voor de afzonderlijke omroepen, abonnees op de eigen bladen en klantenbinding met de eigen programma's. Dat kun je niet zomaar bundelen."

Gaan jullie wel doen samen met TVgids.nl van AKN? Joziasse: "Nee"

De Avro heeft enkele aparte bestanden die binnen Messagent worden samengevoegd: De leden van de Avro/lezers Avrobode: ruim 400.000 Profielen op de website (community): ruim 200.000 E-mail adressen: ruim 100.000

Messagent koppelt de verschillende databanken. Welke data moeten er van de verschillende groepen in de databank komen en hoe gaan jullie verrijken? Joziasse: "De principes daarvoor zijn we momenteel aan het bepalen. We zitten immers nog in de implementatiefase. We willen eerst vaststellen hoe we data gaan valideren en vervolgens ontdubbelen om na te gaan hoeveel unieke personen we overhouden en welk soort relatie(s) ze met de Avro hebben. In de loop van 2009 hebben we de eerste inzichten."

Nu is dataverzameling één, belangrijker nog is de inzet ervan voor het verbeteren van 'klantrelaties'. Wat is het doel? Joziasse: "De mediawereld verandert snel. De tijd van 'een avondje Avro' ligt achter ons. We hebben nog wel een nauwe binding met leden, lezers, internetter, kijkers en luisteraars en die moeten we vasthouden.. Het gaat uiteindelijk om het voeren van de dialoog met de klant op basis van een goed inzicht in zijn behoeftes. En dat is betrekkelijk nieuw voor onze organisatie"

Maar wat behelst die dialoog dan? Joziasse: "Als contentaanbieder moet je heel goed aansluiten bij wat elk individu wil lezen, zien en beluisteren; wanneer, hoe en waar. Vervolgens kun je hem/haar op de juiste manier gaan infomeren en inspireren over onze favoriete thema's en programma's. Bovendien gaan ze onderling in onze communities meer en meer communiceren en daar halen we ook kennis uit. We willen als AVRO zelf ook een actieve rol spelen in die communities en op die manier 'het gesprek' aangaan met onze achterban."

Tros

De Tros heeft inmiddels al 14 nieuwsbrieven, gebonden aan bekende programma's en aan eigen sites als Sterren.nl. Opgave voor de nieuwsbrieven geschiedt simpelweg met een e-mail adres. Bevestiging wordt niet gevraagd, in de welkomstbrief kun je je onderaan weer afmelden. Verdere data hoef je niet te verstrekken

Maar op Sterren.nl zelf wordt voor opgave op de dezelfde nieuwsbrief van Sterren.nl wel NAW, telefoonnummer, geslacht en geboortedatum gevraagd. Hoofd Nieuwe Media Thomas van Maaren bevestigt de afwijking: "Al die gegevens vragen betreft een experiment."

Er wordt ondermeer gevraagd hoeveel uur per week gebruikt u de computer voor verschillende doeleinden en de 'culturele achtergrond' (Chinees, Turks). Als dank voor het invullen van deze enquête verloten wij onder de inzendingen 10 prijzenpakketten. Geef hieronder aan of je hieraan mee wilt doen of niet ("het emailadres hebben wij nodig om contact op te nemen zodra je een van de winnaars bent). Bij prijsvragen worden de NAW-data wel gevraagd.

Het beleid is dus nogal versnipperd. Hoofd Nieuwe Media Thomas van Maaren over datagebruik en crm: "We doen er niet veel aan en zeker niet uitgebreid. We zijn er gewoon nog niet aan gewend. Het begint nu wat te leven bij de Tros en we worden er actiever in."

Maar het blijft nog een beginfase. Er is nog crm-manager voor benoemd noch is er een systeem aangeschaft. "Beleid is momenteel niet eenduidig inderdaad maar daarom lopen dus ook de onderzoeken zoals bij Sterren.nl om daar meer vat op te krijgen. We zullen wel standaard beleid ontwikkelen op aanmelden voor nieuwsbrieven waarbij laagdrempeligheid een uitgangspunt is.

Vraag je mensen om meer gegevens dan moet je ook meer te bieden hebben - er moet wat tegenover staan. We merken wel dat veel mensen bij Sterren.nl bereid zijn veel gegevens af te staan omdat ze de TROS en Sterren.nl vertrouwen en een warm hart toe dragen. We zijn wel met bureaus in gesprek hierover die diensten op dit gebied kunnen aanbieden."

Marit Brok, manager van TrosKompas, bevindt zich in hetzelfde stadium: "We hebben een database met abonnees. De wens is er wel om daar meer mee te gaan doen, maar de richting waarin en manier waarop dat moet gaan plaatsvinden zijn nog niet duidelijk."

TrosKompas heeft van 375.000 abonnees naam en adres en de periode hoe lang ze abonnee zijn. Ook van naar schatting enkele honderdduizenden ex-abonnees zijn er nog data beschikbaar, maar vervuild en deels zeer verouderd. Voor aanbiedingen voor een hernieuwd abonnement worden alleen adressen uit recente jaren gebruikt.

Van Maaren: "We hebben wel een database waar alle abonnees en leden in staan natuurlijk. In dat systeem zijn allerhande zoekopdrachten en zo te doen. Ik heb alleen aangegeven dat het nog niet tot ons dagelijks werk behoort omdat te doen en acties daar vanuit op te zetten." Als één van de weinig omroepen heeft de Tros nog geen webwinkel, dus directe commerciële noodzaak om van kijkers klanten te maken is er ook nog niet.

Een privacy-statement, mochten bezoekers daar ooit al geïnteresseerd in zijn, is niet te vinden op de Tros-site. Er is ook een enquête over de nieuwsbrief van Sterren.nl met een laagdrempelige privacybelofte: "Tot slot stellen we je nog een paar algemene vragen over jou. Maak je geen zorgen. De gegevens worden alleen gebruikt ter analyse. Ze worden niet per gebruiker opgeslagen."

EO

De EO heeft 10 nieuwsbrieven. Opgave van een e-mail adres volstaat om te abonneren. De algemene 'EO.nl' nieuwsbrief heeft 8300 abonnees, de Jongerendag nieuwsbrief 8000, EO-jongeren 7500. Gezien doublures schat Johannes Verelst, 'Hoofd Webdesign & Webdevelopment' bij de EO, het totale aantal abonnees op 'tussen de 20.000 en 30.000'.

De EO wil wel profielen gaan opbouwen van haar publiek, maar niet langs de lijn van de nieuwsbrieven. Verhelst: "We gaan wel proberen om mensen rond programmatitels een profiel te laten aanleggen. We willen kijkers/luisteraars/ abonnees meer bij programma's gaan betrekken door het bouwen van communities rond een aantal titels.

Bestaande databases blijven vooralsnog buiten schot. Data van abonnees van gidsen en de nieuwsbrieven zijn niet gecombineerd. Ook data van meting van individueel surfgedrag spelen geen rol en dat blijft ook zo: "Cookies worden gebruikt voor de gebruiker zodat we bepaalde informatie voor hem of haar kunnen personaliseren, maar we linken dat niet op IP-adres. Surfgedrag analyseren we alleen geaggregeerd: via de informatie die Sitestat voor ons verzamelt."

Voor bestaande contacten met abonnees en leden heeft de EO wel een backoffice systeem, maar de online profielen verwerkt de EO straks in de eigen software waarmee de website is op gebouwd. "Integratie tussen onze backoffice crm en online cms zijn we aan het onderzoeken."

Het privacy statement van de EO bereiken we alleen via de winkel EO-shop. Met ondermeer: "Om het bezoek aan EO.nl zo aangenaam mogelijk te maken, slaan wij met uw toestemming uw persoonlijke gegevens en de gegevens met betrekking tot uw aanvraag en het gebruik van onze diensten op. Hierdoor kunnen wij u informeren over ontwikkelingen die u mogelijk interessant vindt, acties en actuele informatie over de EO."

RTL

Bij RTL kun je je opgeven voor nieuwsbrieven met het aanmaken van een "...Mediapaspoort. De voordelen: "Met een Mediapaspoort kun je mee doen aan alle prijsvragen. Je hoeft niet steeds opnieuw je gegevens in te vullen. Op de diverse sites van RTL kun je je inschrijven voor nieuwsbrieven. Denk aan de GTST nieuwsbrief of de dagelijkse update van RTL Z. Binnen het Mediapaspoort heb je een overzicht van alle nieuwsbrieven die je kunt ontvangen.

Wel eens een kijkje genomen in het forum van GTST? Als je wilt meedoen dan heb je een Mediapaspoort nodig en dat geldt voor alle fora van RTL. Wel zo handig!"

RTL vraagt adres, geboortedatum en geslacht. In het Privacy Statement staat: "Indien bij de uitvoering van activiteiten van RTL derden (zoals sponsors, adverteerders, organisatoren van evenementen, e-commerce partners en productiebedrijven) worden ingeschakeld, zullen om deze reden de persoonsgegevens ook aan die derden worden verstrekt.

Daarnaast kan RTL uw persoonsgegevens verstrekken aan zorgvuldig geselecteerde partners van RTL, zoals sponsors, adverteerders en productiebedrijven, zodat zij u kunnen informeren over hun producten en diensten."

Over het gebruik van 'cookies': "De informatie in een cookie kunnen niet worden getraceerd naar een identificeerbaar persoon. Overigens houdt RTL nooit gevoelige informatie bij in cookies. Gebruiker kan het gebruik van cookies via de instellingen van zijn browser uitschakelen."

RTL wilde vanwege een actuele poging tot een 'strategische heroriëntatie, waarin ons onderwerp mede centraal staat, momenteel niet ingaan op vragen hierover.

Tot slot...

Juist één week voor het Mediaparkjaarcongres waar uit dit artikel werd geciteerd, kwam het volgende nieuws naar buiten:

TV-zender: NBC Universal gaat met de technologie Admira van Navic, een bedrijf gekocht door Microsoft, tv-reclame verkopen. Adverteerders kunnen online reclametijd boeken en daar inzage krijgen in demografische gegevens van de kijkers naar de programma's waarin ze tijd willen kopen.

Dit is een rudimentaire vorm van de integratie van internet en omroep om te komen tot een meer doelgerichte vorm van reclame maken. Het is goed voor te stellen dat adverteerders in de toekomst over steeds verfijnder data over kijkers kunnen beschikken, iets waar SBS in voorop loopt.

De vraag of publieke omroepen met hun reclamebedrijf de Ster in deze ontwikkeling mee kunnen gaan. Wellicht ontstaan er bezwaren uit oogpunt van privacy en/of regelgeving voor concurrentie met publiek geld in open markten zoals die van de omroep en vooral internet.

Juist afgelopen week kwam de Europese Commissie met regels om de oneigenlijke concurrentie tussen publieke omroepen en publieke partijen op internet in te dammen.

Peter Olsthoorn

*) Dit artikel maakt deel uit van een onderzoeksopdracht voor het Mediaparkjaarcongres 2009 van Immovator

Graagkort en bondig. Kwetsende, discriminerende en/of commerciële uitlatingen worden verwijderd.
 

Nieuwsbrief ontvangen?

Ja, stuur mij de nieuwsbrief. We gaan zorgvuldig met je gegevens om. Je krijgt ook gelijk toegang tot alle plusartikelen.

Controleer nu je e-mail

Je ontvangt een bericht met instructies om je e-mailadres te bevestigen. Zonder deze bevestiging sturen we je geen nieuwsbrief, doe het dus gelijk even!

asdas sdf fs dfsdfsf sdffsd
Netkwesties © 1999/2017. Alle rechten voorbehouden. Privacyverklaring
Ehio Media content marketing
1
0
1