Big data scanning Gmail voor gerichte reclame gestaakt

De Google kletspraat

Zijn het privacyzorgen? Of het onvermogen om behoorlijk geld te verdienen met het automatisch scannen van mail?

Google stopt later dit jaar met het automatisch scannen van de 1,2 miljard Gmail-accounts ten behoeve van gerichte persoonlijke reclame, zo meldt Google in een blogpost op de Gmail-blog. Een reden geeft Google niet, anders dan dat het de zakelijke, betaalde Gmail dienst gelijkschakelt met de gratis consumentenversie. Die zakelijke versie werd al niet voor reclame gescand.

De kop boven het bericht luidt: ‘As G Suite gains traction in the enterprise, G Suite’s Gmail and consumer Gmail to more closely align.’ Voor de gein hebben we die door Google Translate gehaald, met als resultaat: ‘Aangezien G Suite tractie oplevert in de onderneming, wordt Gmail's Gmail en consument Gmail beter afgestemd.’

Van die dingen dus. Feit is dat er nogal wat privacybezwaren rezen tegen het scannen van de inhoud van Gmail teninde gerichte reclame te kunnen aanbieden. Er kwam ook weinig van terecht in de praktijk.

Pas toen Google in 2014 in het nauw kwam door toezichthouders, is aan de privacyvoorwaarden deze paragraaf toegevoegd: ‘Onze geautomatiseerde systemen analyseren al uw inhoud (inclusief e-mails). Dit gebeurt als de inhoud is verstuurd, ontvangen en wanneer het wordt opgeslagen.’

Momenteel staat er in de voorwaarden: ‘Onze geautomatiseerde systemen analyseren uw inhoud (inclusief e-mails) om voor u relevante productfuncties te leveren, zoals aangepaste zoekresultaten, advertenties op maat en spam- en malwaredetectie. Deze analyse vindt plaats wanneer de inhoud wordt verzonden, ontvangen en opgeslagen.’

Het automatisch scannen van de inhoud deed Google al heel lang ten behoeve van het weren van spam, malware tec., zoals elke aanbieder van mail dit doet. Dat blijft zo. De machine doet het werk. In hoeverre het ‘lezen’ van gmail bijdroeg aan de profilering is nooit duidelijk geworden.

Advertenties in Gmail zullen voortaan worden getoond op grond van de voorkeuren van gebruikers die Google kent vanuit de eigen opgave van gebruikers en het vastleggen van zoek- en kijkgedrag (Youtube). De recente p.r. campagne voor privacy door Google leverde nauwelijks negatieve reacties op: de meeste klanten laten hun gedrag vastleggen.

Boeiend kan de analyse worden als die voor gebruikers zelf beschikbaar is. Daar zijn middelen voor, zoals de Gmail Meter en Immersion van MIT. Ook in je Google-account kun je op je foto klikken, en vervolgens in Google Dashboard het aantal inkomende en uitgaande berichten zien, en met wie er het meest contact is.

Dossier

Gepubliceerd

25 jun 2017
Graag kort en bondig. Kwetsende, discriminerende en/of commerciële uitlatingen worden verwijderd.
 

Registreren en de nieuwsbrief ontvangen?

We gaan zorgvuldig met je gegevens om. Je krijgt ook gelijk toegang tot alle plusartikelen en je kunt reageren op de artikelen.

Controleer nu je e-mail

Je ontvangt een bericht met instructies om je e-mailadres te bevestigen. Zonder deze bevestiging sturen we je geen nieuwsbrief, doe het dus gelijk even!

asdas sdf fs dfsdfsf sdffsd
Netkwesties © 1999/2017. Alle rechten voorbehouden. Privacyverklaring
Ehio Media content marketing
1
0
1