Dick  van Eijk

Dick van Eijk

Dick van Eijk is ruim drie jaar chef economie bij NRC Handelsblad. Voordien bekleedde bij die krant diverse functies, waaronder algemeen verslaggever, portefeuillehouder verkeer en ruimtelijke ordening op de redactie binnenland, en chef internet.

Naast de dagelijkse verslaggeving ontdekte hij begin jaren negentig dat je met een database tot uitgebreide grafische informatievoorziening kon komen in de journalistiek. Dit werd duidelijk in NRC bij de Tweede Kamerverkiezingen van 1994. Inmiddels is het gemeengoed, maar Van Eijk was een van de pioniers van Computer Assisted Reporting in Europa.

Dick van Eijk was voor hij bij NRC Handelsblad in dienst kwam freelancer. Hij is een van de oprichters en voormalig bestuurslid van de VVOJ, vereniging van Onderzoeksjournalisten. Hij is bestuurslid van de Stichting Expertisecentrum Journalistiek, dat aan de Universiteit van Amsterdam inhoudelijke cursussen voor journalisten biedt.

In zijn vrije tijd geeft hij cursussen over onderzoeksjournalistiek in het algemeen, en over databases en spreadsheets in het bijzonder, aan journalisten in diverse landen. Publiceert ook óver journalistiek, onder meer de boeken Investigative Journalism in Europe (VVOJ, 2005) en Investigative Journalism in the US and Sweden - Lessons to the Low Countries (VVOJ, 2003), en artikelen op De Nieuwe Reporter en recent in het Jaarboek Onderzoeksjournalistiek 2009.

Artikelen van Dick van Eijk

Geen artikelen gevonden
Netkwesties © 1999/2017. Alle rechten voorbehouden. Privacyverklaring
Ehio Media content marketing
1
0
1