"Mamma, wanneer gaan we geo-cachen?"

AH leert jongeren etiquette met Pokemon Go

Juli 2016: de ene helft van Nederland kijkt met spanning naar Turkije, de andere helft vermaakt zich met Pokemon Go. Albert Heijn speelt ook mee in eerste populaire augmented reality app. En komt zelfs met een gedragscode.

"Mamma, wanneer gaan we geo-cachen?". Tot nu toe geen veel gehoorde vraag. Maar als het aan Albert Heijn ligt, gaat dit veranderen. Ouders hoeven niet meer terstond een mooi natuurgebied op te zoeken, want de koters willen zo gauw mogelijk naar het dichtstbijzijnde AH-filiaal. Dankzij de nieuwste app van Nintendo, Pokemon Go.

Met 'Pokemon Go' op een smartphone kan iedereen in zijn omgeving Pokemons ‘vangen’. Ze verschijnen in beeld als je zoekt met de camera van de telefoon. Een heel grappig effect, dat techneuten augmented reality (AR) noemen. Tot nu toe bij sommigen bekend van Funda, ofschoon Wikitude er veel eerder mee kwam en het patent kreeg toegewezen..

Pokemons vangen werd in recordtijd onweerstaanbaar voor jeugd van 10 tot 26 jaar (en ouder), omdat de fantasiediertjes deel van hun leven werden via het gamen, tv kijken of ‘echte’ plaatjes verzamelen.

De app maakt zogenaamd ‘geocachen’ virtueel. Bij die puzzeltochten, langs GPS-coördinaten op de kaart, worden echte 'caches' (verborgen voorraden) in het landschap verstopt. Volgens onderzoek van Jennifer Golbeck worden de meeste tasjes, zakjes, kokertjes en doosjes verstopt in de directe woonomgeving of op de vertrouwde weg naar werk

Van je luie reet

Maar Nintendo verandert dit door de 'caches' ontastbaar te maken, immers alleen zichtbaar op het beeldscherm. Omdat er in het spel flink moet worden gewandeld zagen we opeens massaal een leeftijdsgroep op straat, die volgens recent onderzoek te veel zit. Heel nuttig vind ik ook dat de app terloops kunstwerken en cultureel erfgoed promoot. De speurtocht leidt immers langs veel gefotografeerde objecten.

Veilig Verkeer Nederland en ProRail zijn niet blij met spelende kinderen in de buurt van spoorwegovergangen en kruispunten. En sommige werkgevers zien met lede ogen hoe de arbeidsproductiviteit van werknemers daalt. We zagen de eerste verbodsbordjes.

Marketeers adviseren hun klanten juist om in te spelen op rages. Na McDonalds, die al adverteert dat alle filialen een Pokemon Gym of Pokestop worden, komt Albert Heijn met zijn Pokemappi die kinderen helpt om in de winkels gevangen Pokemons op de kaart te zetten. Dat trekt kinderen, en dus hun ouders.

Maar hoe voorkom je chaos, of op zijn minst hinder voor de winkelende klanten? AH heeft als eerste Nederlandse bedrijf een etiquette voor AR-gebruik, in de vorm van ‘spelregels': rekening houden met de omgeving, in het bijzonder met betalende klanten: "Kijk tussendoor het spelen daarom ook regelmatig even voor je waar je loopt om vervelende situaties te voorkomen." [SIC, Nederlands spreken is niet eenvoudig voor marketeers].

Ook voor ouders

Maar ik denk dat we hier, op de drempel van het slimme-brilletjes-tijdperk, meer in moeten zien dan enkel een slimme disclaimer. Immers, dit verzoek gaat net zo goed op voor al die papa’s en mamma’s  die uitgerekend voor jouw vitrine staan te whatsappen en twitteren. Fijn dat Albert Heijn erop wijst dat we er ook zoiets is als sociaal gedrag bij toepassing van nieuwe ‘sociale media’.

Twintig jaar geleden, toen het grote publiek zich schoorvoetend aansloot op Internet stelde Arlene H. Renaldi gedragsregels voor met betrekking tot Internetgebruik, de Netiquette. Dat is een onderdeel van het veel meer omvattende vakgebied computer ethics, onder andere nagevolgd door Douglas Ruskoff, met tien geboden voor leven in het digitale tijdperk (met sociale media).

Opdat we kunnen profiteren zonder schade aan te richten. Toch gaat het steeds vaker mis. Waar de zogenaamde Nettiquette wordt verwaarloosd, zien we dat steeds meer mensen, bedoeld of onbedoeld, nadeel ondervinden van toepassing van nieuwe media.

De regels van Albert Heijn zijn misschien wat minder uitgebreid, maar (in aanvulling op cursussen mediawijsheid) bereiken ze jongeren wel. En aanmerkelijk subtieler dan slimme-brillen-dragers plompverloren de toegang te ontzeggen, zoals we zagen naar aanleiding van Google Glass. Bovendien blijkt keer op keer dat herhaling van zelfs maar de meest basale gedragsregels geen kwaad kan. We zullen leren waar wel en waar niet en websites als die van Albert Heijn helpen hierbij.

 

Gepubliceerd

22 jul 2016
Netkwesties
Netkwesties is een webuitgave over internet, ict, media en samenleving met achtergrondartikelen, beschouwingen, columns en commentaren van een panel van deskundigen.
Colofon Nieuwsbrief RSS Feed Twitter

Nieuwsbrief ontvangen?

De Netkwesties nieuwsbrief bevat boeiende achtergrondartikelen, beschouwingen, columns en commentaren van een panel van deskundigen o.g.v. internet, ict, media en samenleving.

De nieuwsbrief is gratis. We gaan zorgvuldig met je gegevens om, we sturen nooit spam.

Abonneren Preview bekijken?

Netkwesties © 1999/2024. Alle rechten voorbehouden. Privacyverklaring

1
0