Zet het ding uit en verveel je eens!

Verslaving aan apparatuur begint volgens steeds meer mensen hinderlijke vormen aan te nemen. Mag het iets minder? Dat is ook goed voor de creativiteit. Intel vormt een onverwachte voorhoede in de pogingen te minderen.

Bijna vijf jaar geleden kwam Intels antropologe Genevieve Bell aan het woord in Netkwesties over een toegankelijker utleg van privacy. Haar nieuwste onderwerp is een beroep op verveling. Ze hield er een mooie voordracht over bij TedX Sydney in 2011. Ze legt de link tussen technologieontwikkelaars en ‘de echte wereld’.

Recent bij een jaarlijks diner voor journalisten hoorden we Intel opnieuw een appel doen om eens minder naar het beeldscherm te kijken en ons af en toe eens te vervelen. Dat is goed voor de creativiteit, en wellicht ook voor het welzijn van mensen die samenwerken. Het appèl kwam uit de mond van de baas van Intel Noord-Europa, Patrick Bliemer. We spraken hem er later over.

Patrick Bliemer (41) is sinds april 2011 de nieuwe algemeen directeur van Intel Noord-Europa. Bliemer werd commercieel ingenieur via de Haagse Hogeschool en kwam in 1996 bij Intel Benelux in de verkoop en vervulde functies bij Intel in de Benelux, München, Swindon en op het hoofdkantoor in Santa Clara als ‘Global Pricing Director’.

Waarom maken jullie je zo druk om dit onderwerp?

“We maken ons er niet druk om, maar vinden het belangrijk dat we verantwoording nemen voor goed gebruik van apparatuur die met Intel wordt gemaakt. We zien natuurlijk voornamelijk positieve aspecten van het gebruik maar sluiten de ogen niet voor de negatieve kanten. Dan is het goed en gezond als je die durft aan te halen.
We moeten de discussie aangaan over gezond gebruik van apparatuur. Daarvoor moet je wellicht bereid zijn om een stapje terug te doen. We hebben geen specifieke doelstelling om er een heel thema van gaan maken.

Het is een eigen leven gaan leiden bij Intel, zoals de mobiele etiquette. Meer mensen gaan erover nadenken en wij worden regelmatig benaderd voor een mening.
Je kunt het vergelijken met de auto-industrie. Die steekt ook de hand in eigen boezem om veiligheid te vergroten, door het bespreekbaar te maken en door technologieontwikkeling.”

Nooit een autoproducent gehoord met een pleidooi om langzamer te rijden, om zodoende 300 levens in Nederland en 20.000 wereldwijd te sparen. Integendeel, Ze bouwen technologie om met 220 km/uur te scheuren, toch?

“Nee, zo expliciet zijn ze niet, maar in de afgelopen decnnia is autogebruik toch steeds veiliger geworden dankzij technologie. Je wordt gewaarschuwd als je harder gaat dan een bepaalde snelheid en er is een voetganger airbag. In nieuwe Mercedessen verschijnt een kopje koffie op het display op grond van signalen over vermoeidheid van chauffeurs, bijvoorbeeld het knipperen van ogen.”

Hoe kan Intel met technologie verstandiger gebruik van computers stimuleren?

“In sensortechnologie gaat het erg hard. Met kunstmatige intelligentie en steeds meer sensoren kun je communicatietechnologie in apparatuur bouwen die signalen gaat afgeven bij excessief gebruik, met misschien daaruit volgend een adviserende rol.
Als je je te druk maakt met tablets, mobieltjes en laptops of te lang ermee in de weer bent, wil je misschien die signalen ontvangen. Het zal altijd wel optioneel zijn. Je moet het inschakelen of kunt het uitzetten.”

Dus het apparaat registreert dat je gebruik van toetsen, vegen of muizen wat afwijkt van het normale patroon, of de nervositeit van de ogen geeft signalen af om te pauzeren? Of nog verdergaand?

“Er komt steeds meer technologie om gedrag van gebruikers te monitoren en daar op in te spelen. Zie bijvoorbeeld in de zorg. Met een telefoon of laptop kun je de hartslag in de gaten houden en een signaal geven als die te hoog oploopt.
Juist met kleine bedrijfjes, bijvoorbeeld in Zweden, zie je boeiende nieuwe technologie opkomen zoals sensoren om de oogbewegingen te volgen en daarop in te spelen. Op een millimeter nauwkeurig wordt geregistreerd waar de aandacht op het scherm naar uitgaat. Dat biedt interessante perspectieven om gebruik te optimaliseren.
Technologie is altijd ingezet om veel mogelijk te maken en wellicht kun je technologie ook inzetten om te voorkomen dat het te veel uit de hand loopt.”

Niet met Microsoft

Nu is Intel decennialang met Microsoft als belangrijkste partner in de weer geweest. Microsoft, met bijvoorbeeld Windows, zou juist in het ondersteunen van beperking van gebruik een sterke rol kunnen spelen. Intel doet een moreel appel, Microsoft hoor je nooit. Waarom niet samenwerken?

“Ja, dat is waar, maar misschien is het daar te vroeg voor. Ik denk niet dat het in de lijn der verwachtingen ligt dat een hele industrie samen optrekt. Misschien dat het ooit gebeurt, maar nu niet.”

Gaat Intel zich er zelf nog harder voor maken?

“Ook binnen Intel leven weer verschillende opvattingen. Wat Genevieve Bell aan adviezen en waarschuwingen brengt, hoeft niet één-op-één overeen te komen met het officiële standpunt van Intel, laat staan dat er een strategie aan verbonden is.
Zij loopt voor de troepen uit en kan het bespreekbaar maken binnen en buiten Intel. Dat betekent niet dat we een programma inzetten om de wereld te verbeteren. Dat zie ik niet een-twee-drie gebeuren.”

Heeft die aandacht voor beperking van gebruik van computers invloed op de verkopen in negatieve of positieve zin?

“Nee, ik zie geen directe link. Ik vermoed het niet. Apparatuur wordt hoe dan ook  aangeschaft en het gebruik volgt later. Denk aan de Tamachotchi in de jaren negentig, die heel irritant was met steeds aandacht vragen. De smartphones en tablets heben die roep om aandacht overgenomen, een onophoudelijke druk om te antwoorden, spelen of werken. De verkopen gaan door ook als wij beperkt gebruik adviseren.
Je mag vraagtekens bij het gebruik. Zijn we nog in staat om even niets te doen? Even geen prikkels omdat we voelen dat het altijd verbonden moeten zijn met iedereen niet nodig is? Dat je in perioden met lage prikkels ruimte kan geven aan andere zaken en je even geen aandacht hebt voor apparatuur.”

Dus dit appèl en de enquetes over mobiele etiquette komen meer uit de hoek van de public relations, het aandacht vragen voor een onderwerp om Intel in beeld te brengen?

“Een gedeelte zit natuurlijk in P.R., maar dat niet alleen. Dat Intel antropologen op de loonlijst heet staan is dan een dure P.R. investering. Het gaat ons wel degelijk om een goed gebruik van technologie die we maken, en niet puur om P.R.
Die enquetes waren veel omvangrijker, verschafte ons ook informatie over gebruik van laptops en sociale media wat informatie oplevert voor R&D van Intel. We zijn meer en meer actief met chips voor smartphones.”

Wat doet Intel zelf met beperkt gebruik, bijvoorbeeld met vergaderingen?

“Dat ligt aan het type vergadering. In stafvergaderingen en met tweegesprekken blijven kleppen naar beneden en schermen buiten het gezichtsveld. Stiekem gebruik van de smartphone valt ook heus wel op. De telefoons gaan op de trilfunctie en er wordt niet gebeld, tenzij de klant met de vijf miljoen order belt natuurlijk.
We hebben aparte kamers op kantoor voor rust, met een massagestoel - die noemen we de ‘Zenstoel’ - dan kun je even rust nemen en tot jezelf komen om rustig na te denken. Je komt op ideeën. Begin er zelf mee, er is geen beleid om rust te nemen. Je stimuleert elkaar wel om de tijd te nemen voor creativiteit.”

Intel televisie

Wat doet Intel in de Benelux, er zijn hier toch geen klanten?

“De grote afnemers produceren meest in Azië, maar er zijn nog genoeg directe klanten. Philips Medical is een voorbeeld, en ook een helebeoel kleine integatiebedrijven, zoals Bas Micon, Paradigit  en Informatique op de consumentenmarkt, plus behoorlijk wat serverbouwers. Je had wel honderd bedrijfjes die zelf pc’s assembleerden, dat is nu geconcentreerd in een paar grote spelers.
We onderhouden ook contacten bij zakelijke grote klanten om te adviseren over technologie-oplossingen, bijvoorbeeld bij de grote Nederlandse banken zodat ze goed beslagen ten ijs komen op de markt, natuurlijk gericht op onze technologie.”

Ik kan me daar niets bij voorstellen. Waar hebben ze advies van Intel voor nodig?

“Heel veelzijdig. Ze hebben grote datacenters die uitermate belangrijk zijn. Beveiliging, privacy en capaciteit wegten zwaark, energiekosten en energiezuinigheid zijn steeds belangrijker. We spelen daar sterk op in, meer datacapaciteit en meer snelheid met lagere energiekosten.
We leveren nog duizenden laptops en desktops terwijl er bring you own device speelt waarover we adviseren. We leggen uit, bieden concepten aan en proberen natuurlijk ook een voorkeur te creëren voor onze technologie, los of ze die nu vervolgens bij HP of Dell of welke andere aanbieder betrekken.”

Hoe groot is Intel hier?

“Dat zeggen we nooit precies, maar Intel heeft een paar honderd mensen aan het werk in de Benelux. Intel heeft een lab in België, Imec, samen met de Universiteit van Leuven. Dat onderzoekt de mogelijkheden voor bijvoorbeeld nanotechnologie, ‘big data’ en gebarentaal voor het scherm.
We hebben logistiek in Amsterdam voor de Benelux. In Eindhoven zit Silicon Hive dat we een paar jaar terug overnamen, dat heel goed is in videotechnologie. Cameratechnologie op chips in smartphones komen van dit bedrijf. En dan heb je dochter McAfee, de beveiliger die onderdeel is van Intel.”

Het gerucht ging dat Intel in televisie in de VS wilde gaan met settopboxen. In Nederland ontwikkelde Metrological een settopbox voor televisie met Intel-technologie. Vormt dat de basis?

“Nee, die box is nooit op de markt gekomen. Qua hardware lukte het wel, maar met de software niet. Het voordeel in time-to-market ging voorbij en de introductie kwam er niet. Intel was er niet direct bij betrokken. Wel kwam er in Italië een settopbox op de markt, met Telecom Italia, ook in Frankrijk met Free is het succesvol. Helaas lukte het in Nederland niet, jammer, want het was een unicum geweest.”

Zet het ding uit en verveel je eens!

Gepubliceerd

10 feb 2013

Registreren en de nieuwsbrief ontvangen?

We gaan zorgvuldig met je gegevens om. Je krijgt ook gelijk toegang tot alle plusartikelen en je kunt reageren op de artikelen.

asdas sdf fs dfsdfsf sdffsd

Netkwesties © 1999/2020. Alle rechten voorbehouden. Privacyverklaring

Ehio Media content marketing
1
0
1