Volg-me-niet-register: 'Raak niet in paniek'

De opgerichte website voor consumenten om zich af te melden voor het volgen door uitgevers en adverteerders ten behoeve voor gerichte advertenties voldoet op geen enkele wijze.

Het Interactive Advertising Bureau Nederland (IAB) heeft, samen met een aantal andere brancheorganisaties uit Europa, het heft in eigen hand genomen om aan te sluiten bij de nieuwe, strengere cookiewetgeving. Simpel gezegd vereist de wet dat een internetgebruiker toestemming geeft voordat een cookie geplaatst mag worden op zijn computer. Zo’n cookie kan vervolgens gebruikt worden om de internetgebruiker op het internet te volgen, surfgedrag in kaart te brengen en, voor de advertentiebranche, om gerichte advertenties aan te bieden op tal van websites (interest based advertising, IBA).

Het initiatief van het IAB c.s., Youronlinechoices.eu, is een website waarop een gebruiker kan aangeven van welke bedrijven hij wel of geen gerichte advertenties accepteert door een bij het register aangesloten (!) adverteerder 'uit' (of later 'aan') te vinken. Dit initiatief, bekend onder de noemer volg-me-niet-register, sluit echter niet aan bij de wetgeving, vertoont gebreken en is een toonbeeld van marketingtaal om gebruikers te overtuigen dat het allemaal niet zo erg is, waarbij het complete verhaal verhuld wordt.

Er is al meer kritiek geweest op de aanpak van het volg-me-niet-register, vooral vanwege de vele niet-gebruiksvriendelijke handelingen die een gebruiker moet verrichten om zijn voorkeuren aan te geven. Daarnaast is het een zogenoemd opt-out systeem, terwijl opt-in eigenlijk de aangewezen manier is. Er is wettelijk immers toestemming vereist en het uitblijven van een handeling om iets uit te zetten kan niet opgevat worden als het geven van stilzwijgende(?) toestemming om iets aan te zetten.

Eurocommissaris Kroes heeft zich welwillend opgesteld ten aanzien van zelfregulering door de branche en zou dit misschien niet eens als het grootste probleem zien. Het uiteindelijke doel, betere bescherming van de privacy van gebruikers, wordt echter niet bereikt en dat levert wel een probleem op.

De site youronlinechoices.eu pretendeert alles te vertellen over privacy en IBA , maar laat juist de belangrijkste zaken achterwege. Zo wordt een beknopte uitleg gegeven over wat cookies zijn en dat deze "cookies – niet te verwarren met je surfgegevens –“ bepalen welke advertenties je te zien krijgt. In een prachtige zin wordt aangegeven dat daarmee advertenties getoond kunnen worden die aansluiten bij je interesses en dus geen “onnodig flikkerende banners” van producten en diensten waar je geen behoefte aan hebt. Alsof dingen die aansluiten bij interesses (zeer algemeen) ook meteen dingen zijn waar je wel behoefte aan hebt!

Dat de cookies ervoor zorgen dat je hele surfgedrag naar de advertentiebedrijven gecommuniceerd kan worden op grond waarvan zij de advertenties bepalen, wordt er niet bij verteld.

Maar het gaat nog verder. Gebruik maken van de opt-out houdt niet per sé in dat er geen cookies meer geplaatst worden en dat je niet meer gevolgd wordt. Nee, je krijgt alleen geen gerichte advertenties meer. In de praktijk krijg je dus advertenties waar je volgens de IAB géén behoefte aan hebt en daarnaast wordt je surfgedrag nog steeds gevolgd. Waarom heet het dan een volg-me-niet-register?

Vervolgens is er nog een misser. Op de pagina waar je je voorkeuren kunt aangeven is een knop met de naam 'alle bedrijven uitzetten'. Dat geeft dus de optie om in één keer voor alle bedrijven van je opt-out mogelijkheid gebruik te maken. Of toch niet?

Op de knop klikken zet de meeste bedrijven uit, maar laat er ook enkele aan staan. De uitleg daarbij varieert van verwijzing naar actieve cookies tot de mededeling dat je gerichte advertenties voor het betreffende bedrijf hebt áángezet. Daarnaast dient opgemerkt te worden dat het alleen gaat om bedrijven die zijn aangesloten bij het IAB.

Het moge duidelijk zijn; de woordkeuze is erg misleidend en het register doet niet bepaald wat je zou verwachten als je de naam ziet. Er is weliswaar een goede poging gedaan om technisch jargon begrijpelijk te vertalen voor de gemiddelde internetgebruiker, maar op zo’n manier dat alle nuance is weggevallen zodat juist de gemiddelde gebruiker niet zal begrijpen wat er daadwerkelijk gebeurt.

Het volg-me-niet-register biedt geen mogelijkheid om niet gevolgd te worden, voldoet niet aan het toestemmingsvereiste uit de cookiewetgeving, en is bovendien onduidelijk in de werking. Dat de site de eerste dag overbelast was is ook geen indicatie voor een zorgvuldige wijze waarop de advertentiebranche onze gegevens massaal verwerkt.

Het adverteren en gedetailleerd volgen van internetgedrag gebeurt achter de schermen en is juist daardoor ondoorzichtig voor de gemiddelde internetgebruiker. Dit initiatief, hoewel het erg nobel lijkt, biedt daar geen oplossing voor. Voor nadere uitleg over cookies verwijst de website naar Wikipedia en op elke site die je bezoekt moet je het privacy statement controleren om uit te vinden wat er op die site gebeurt.

Helaas biedt youronlinechoices.eu zelf al geen privacy statement, dus hoe en door wie je daar ingevoerde voorkeuren worden opgeslagen en gebruikt is onduidelijk.

Gelukkig bevat de website ook enkele bruikbare tips, waarvan tip 1 de belangrijkste is: “Raak niet in paniek. Gerichte advertenties zijn niet gevaarlijk en transparant.” Niet dus!
 

Dossier

Volg-me-niet-register: 'Raak niet in paniek'
Volg-me-niet-register: 'Raak niet in paniek'

Gepubliceerd

4 sep 2011

Wat vinden de experts?

4 sep 2011

Register loopt vooruit

Ik heb dit artikel met veel belangstelling gelezen! Het geeft –bedoeld en onbedoeld - weer eens aan  hoeveel onduidelijkheid er bestaat over cookies en online behavioral advertising. Ik vind de negatieve teneur jammer, omdat het register een positieve stap is in het creëren van bewustwording van de webbezoeker dat cookies worden geplaatst.

Ik zie drie hoofdpunten van kritiek: de site voldoet niet aan de wet; de uitleg suggereert dat het allemaal zo erg niet is en de site hapert.

Met betrekking tot het eerste punt: het wetsvoorstel ligt nog bij de Eerste Kamer. Het stelt dat browserinstellingen niet voldoende zijn om toestemming te impliceren voor tracking cookies, en dat ondubbelzinnige toestemming moet worden gevraagd.

Het kan zijn dat het icoon op websites met de verwijzing naar  het volg-me-niet register en het register niet voldoen aan de eisen van deze wet. Als dit zo blijkt te zullen zijn, gaan wij uiteraard in overleg met Opta en het ministerie om te kijken hoe onze leden deze strenge toestemming straks op een gebruiksvriendelijke manier kunnen implementeren.

Dit is nog geen reden om het register af te serveren, want volgens de nieuwe wet moet een webbezoeker zich ook telkens eenvoudig kunnen afmelden voor OBA. Dit realiseert het register wel degelijk. En daarnaast draagt het initiatief al positief bij aan de bewustwording van webbezoekers.

 Met betrekking tot de uitleg op de site staan we uiteraard open voor suggesties over het voorlichten van de webbezoeker. We belichten als vertegenwoordigers van het bedrijfsleven inderdaad ook de voordelen van OBA voor de webbezoeker, maar gezien het grote aantal bezoekers, lijkt dit geen belemmering voor mensen om zich uit te schrijven.  

 Tot slot het haperen van de site. Door de onverwacht grote belangstelling zijn de servers eruit gevlogen. Als initiatiefnemers baalden wij hier enorm van, want we willen juist benadrukken dat we onze verantwoordelijkheid nemen. De afgelopen dagen is dan ook dag en nacht doorgewerkt om de capaciteit te vergroten, waardoor de site het nu weer doet.

Netkwesties forum

Netkwesties en de bezoekers stellen je mening op prijs. Deze wordt hier direct gepubliceerd.
Onbekend
13 sep 2011
Geen ongewenste mails meer hoop ik
george landman
5 sep 2011
ik wil eindelijk eens van die ongevraagde e-mails af.
Bert
4 sep 2011
schakel de cookies maar eens uit in je browser en kijk eens hoeveel surfgemak er nog is.
Je komt nog geen twee pagina's verder.
Verschrikkelijk.
Joris van Heukelom
4 sep 2011
Waarom doen we dit eigenlijk?

Er is veel discussie over de bestaande wetgeving betreffende het gebruik van cookies in Nederland. De feiten zijn echter simpel. Momenteel vereist de wet geen Opt In. Als de eerste kamer over twee weken de door de PVV geamendeerde wet afhamert, dan wordt deze eis met betrekking tot cookies wel een feit.

Waarom doen zo veel digitale uitgevers en het IAB dan hun best om het publiek te informeren en de weg te wijzen hoe het plaatsen van cookies voor advertentiedoeleinden tegen te gaan? Zijn wij naïef?

Neen, naast het bekende argument dat internet grenzen overstijgt dus 1 Europese wetgeving nodig is zonder een Nederlandse afwijking hierop, komt dit vanuit onze overtuiging dat een wet handhaafbaar en controleerbaar moet zijn.

Dit zelfregulerend kader vervangt geen enkele wet. Het bundelt echter wel een groot deel van de kwalitatieve uitgevers in dit land en geeft een start aan zelfregulering in de breedste zin van het woord. Net zoals de befaamde ‘supercookies’, waarvan het gebruik voor advertentiedoeleinden reeds een jaar geleden door de uitgeefsector en het IAB werd bestempeld als verwerpelijk en ontoelaatbaar. ( http://www.telecompaper.com/nieuws/iab-veroordeelt-terugplaatsen-van-cookies )

Samenvattend, wij zijn niet naïef maar eerder overtuigd dat zelfregulerende samenwerkingsverbanden binnen de digitale uitgeefbranche, los van welke wet ook, meer dan ooit noodzakelijk zijn. Onze sector is uiterst innovatief en technologisch gedreven. Er zullen altijd slimmeriken zijn die iets nieuws bedenken om richtlijnen of wetten te omzeilen. Dat we de krachten bundelen en mekaar gevonden hebben is dus bij slotsom altijd goed. Je zou dit ook volwassenwording van de sector kunnen noemen en dan verdienen de deelnemende uitgevers eerder een pluim dan een veeg uit de pan.

U mag het natuurlijk niet eens zijn met bepaalde zinsneden op de websites van de deelnemende uitgevers of op youronlinechoices.eu, en deze in de hoek zetten vanwege ‘marketingtaal’, maar kunnen we minimaal vaststellen dat we de dialoog en transparantie niet mijden vanuit de industrie en met een icoon in elke standaard digitale advertentie de bezoeker leiden naar een heldere informatiepagina in het domein van de deelnemende uitgever en van hieruit naar het register. Dat met dit register alleen de deelnemende uitgevers en advertentienetwerken garant staan is een feit. Zelfregulering werkt alleen daar waar de actoren van de industrie zich laten reguleren, en dat is momenteel 75%.

Graag kort en bondig. Kwetsende, discriminerende en/of commerciële uitlatingen worden verwijderd.
 

Registreren en de nieuwsbrief ontvangen?

We gaan zorgvuldig met je gegevens om. Je krijgt ook gelijk toegang tot alle plusartikelen en je kunt reageren op de artikelen.

Controleer nu je e-mail

Je ontvangt een bericht met instructies om je e-mailadres te bevestigen. Zonder deze bevestiging sturen we je geen nieuwsbrief, doe het dus gelijk even!

asdas sdf fs dfsdfsf sdffsd

Netkwesties © 1999/2018. Alle rechten voorbehouden. Privacyverklaring

Ehio Media content marketing
1
0
1