Kogel door de kerk, mediamacht Van Thillo groeit

RTL wordt zuster van VTM, Qmusic, Libelle, Nu.nl en AD

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) ziet geen reden om de overname van RTL door DPG Media van Christian Van Thillo te blokkeren. Nu.nl en RTL moeten wel elk in een onafhankelijke stichting komen met nieuws. Er ontstaat een mediaconcern van de familie Van Thillo met 2,4 miljard euro omzet en 4.700 werknemers in Nederland.

DPG Media mag RTL Nederland overnemen, zo heeft de ACM besloten na 1,5 jaar onderzoek naar de mogelijke schade voor de concurrentie, inclusief door toedoen van de datamacht van DPG die groeit. De vraag was vooral of de verscheidenheid van de Nederlandse media niet in gevaar komt door de beoogde aankoop ter waarde van 1,1 miljard euro.

Dat is niet het geval, meent de ACM, als aan enkele voorwaarden wordt voldaan, die ACM zelf als streng betitelt:

  • RTL Nieuws en NU.nl krijgen allebei als medeaandeelhouder een stichting met een prioriteitsaandeel. Deze stichtingen zullen de missie en identiteit van RTL Nieuws en Nu.nl bewaken. Het prioriteitsaandeel geeft de stichtingen een vetorecht over benoeming en ontslag van de hoofdredacteur, het doorvoeren van wijzigingen in de missie en identiteit, het beëindigen van het uitgeven/uitzenden van nieuws en het verkopen van een nieuwstitel.
  • De rechten van Stichting Democratie en Media (SDM) worden uitgebreid, zodat DPG geen enkele landelijke nieuwstitel kan verkopen of beëindigen zonder goedkeuring van SDM.
  • Het nieuws van RTL en Nu.nl moet vrij toegankelijk blijven en ze moeten onafhankelijk van elkaar blijven werken. DPG mag voor hun nieuws geen betaling gaan vragen, het moet gratis blijven. Ze mogen niet enkel geen content (inclusief video) uitwisselen, maar evenmin persoonsgegevens van bezoekers.
  • RTL mag op haar app en website ook niet op structurele basis nieuwscontent overnemen van andere landelijke nieuwstitels van DPG zoals AD, Volkskrant en Trouw. Zo blijft de eigen identiteit van RTL behouden.
  • DPG moet een Handvest DPG Media opstellen, waaraan alle bestuurders, commissarissen en huidige, toekomstige, directe en indirecte aandeelhouders van DPG zich committeren aan belangrijke journalistieke principes. Ook toekomstige aandeelhouders moeten zich hieraan houden, indien Van Thillo de boel bijvoorbeeld aan een grote (Amerikaanse) partij zou verkopen.
  • DPG scherpt de redactiestatuten van al haar nieuwstitels aan om de redactionele onafhankelijkheid te versterken, onder meer aangaande het redactiebudget. Als er onenigheid over is, geeft een daarvoor ingestelde commissie een bindend advies.
  • Ook bepaalt het redactiestatuut dat de (hoofd)redactie zelfstandig beslist over wat er gepubliceerd wordt, hoe de redactie is samengesteld, met wie er journalistiek wordt samengewerkt en in hoeverre nieuwsaanbod gepersonaliseerd wordt op de website of app. Daarbij geldt: redacties wisselen onderling geen gebruiksdata uit.

Die laatste voorwaarde is opmerkelijk. Het gaat volgens de woordvoerder om persoonlijke nieuwsvoorkeuren. Voor reclame mag DPG de data van kijkgedrag bij RTL-zenders en Videoland en de radiozenders wel vrijelijk combineren. Dat gebeurt nu al op vrijwillige basis in de reclameverkoop. RTL zal dus wel met de DPG inlog gaan werken. DPG won een Big Brother Award.

Beoogde structuur [artikel gaat verder onder illustratie]:

 

‘Advertentiemarkt niet beïnvloed’

De ACM ziet echter geen grotere reclamemacht ontstaan en dus geen prijsstijgingen voor adverteerders van RTL en DPG. Immers, ze bieden volgens de ACM verschillende kanalen die niet direct met elkaar concurreren, meer video versus meer print. RTL komt bij DPG in één concern met de Belgische tv-zender VTM.

“In het marktonderzoek van de ACM uitten andere mediabedrijven de zorg dat zij na de overname moeilijker advertentie-inkomsten kunnen genereren dan nu het geval is. DPG bezit na de overname een breed scala aan mediakanalen en is daarmee mogelijk aantrekkelijker voor adverteerders. Uit het onderzoek van de ACM volgt echter dat het verdienmodel van andere mediabedrijven als gevolg van de overname niet in gevaar komt.”

Ook ziet de ACM geen risico dat na de overname DPG prijsverlagingen zal kunnen afdwingen bij het ANP.

SDM, eerder al uitgesproken voorstander van de overname, is positief: “‘Deze overname is een hele belangrijke en logische stap in het streven om sterke Nederlandse journalistieke mediatitels te laten bestaan te midden van het miljardengeweld van de Amerikaanse Big Tech en haar ontwrichtende algoritmes.”

Eerder plaatste Joop van den Ende advertenties met steun voor de overname.

Gepubliceerd

27 jun 2025
Netkwesties
Netkwesties is een webuitgave over internet, ict, media en samenleving met achtergrondartikelen, beschouwingen, columns en commentaren van een panel van deskundigen.
Colofon Nieuwsbrief RSS Feed Twitter

Nieuwsbrief ontvangen?

De Netkwesties nieuwsbrief bevat boeiende achtergrondartikelen, beschouwingen, columns en commentaren van een panel van deskundigen o.g.v. internet, ict, media en samenleving.

De nieuwsbrief is gratis. We gaan zorgvuldig met je gegevens om, we sturen nooit spam.

Abonneren Preview bekijken?

Netkwesties © 1999/2025. Alle rechten voorbehouden. Privacyverklaring

1
0