Voorzetting merk niet ondersteund met marketing

KPN stopt met werving Xs4all

Dat KPN het merk Xs4all niet staakt, is een cosmetisch besluit. Er worden namelijk geen nieuwe klanten meer geworven zodra KPN Premium gereed is. Dat zegt KPN op vragen van Netkwesties.

Kranten berichtten vandaag op grond van een ANP-bericht over het voortbestaan van Xs4all. De NOS nuanceert dit al enigszins. Nu blijkt dat de voorzetting louter cosmetisch van aard zal zijn. Werknemers kregen te horen dat Xs4all op 1 maart ophoudt te bestaan als bedrijf, 26 jaar na oprichting.

Op de Premium helpdesk zal KPN via het doorgeschakelde Xs4all-nummer de telefoon blijven oppakken als Xs4all. Zo mogelijk zal KPN de relatief hoge prijs voor KPN-abonnees dan kunnen handhaven.

Zojuist beantwoordde Hans van Zon, woordvoerder ad interim bij KPN, enkele vragen:

Blijft KPN nog klanten werven en reclame maken met Xs4all?

‘Je bedoelt acquireren. Ja, dat blijft Xs4all doen. Maar tot KPN met z’n nieuwe Premium-aanbod komt. Als dat voldoende stabiel is, gaan de marketing en reclame van Xsall stoppen en gaat KPN marketing plegen voor het nieuwe aanbod.’

Verdwijnt het merk Xs4all dan letterlijk uit beeld?

‘Nee, het merk blijft wel degelijk bestaan, en voor onbepaalde tijd.’

Maar louter voor de oude abonnees, nieuwe abonnees worden KPN-klanten?

KPN: ‘Jawel.’

Dus het behoud van Xs4all is louter window-dressing oftewel gele vitrage?

KPN: ‘Tsja, het is maar hoe ertegenaan kijkt. Als je dat vindt, dan vind je dat. Kijk, we hebben van begin af aan gezegd dat hoe dan ook klanten het Xs4all e-mail adres zullen behouden.’

Zoals KPN-klanten nog mailadressen hebben van Planet Internet (zelfs nog pi.net van 1995), Wxs, HCC en Tiscali?

KPN: ‘Er is geen reden om e-mail adressen op te geven als klanten daaraan hechten. Dat blijft KPN ondersteunen.’

De achterkant van Xs4all wordt geheel KPN en daarmee ook de dienstverlening…

KPN: ‘Ja, dat klopt. Zoals KPN het netwerk al decennia levert, en de tv-voorziening van Xs4all.’

Imago of inhoud?

Dit alles strookt met ons verhaal dat Xs4all en Freedom voornamelijk een strijd op imago uitvechten. Daar hebben onze experts Simon Hania en Michiel Buitelaar bij dit verhaal tegenovergestelde opvattingen over. Hania gelooft in een technisch en qua waarden als privacy in toegevoegde waarde van Freedom, Buitelaar niet.

De bekendmaking van behoud van een merkteken Xs4all komt dus niet als een verrassing. De actiegroep Xs4all met blijven toont zich er niettemin verbolgen over. De actiegroep voert strijd om de Xs4all-klanten met de nieuwe provider Freedom.

 

Gepubliceerd

15 jan 2020
Netkwesties
Netkwesties is een webuitgave over internet, ict, media en samenleving met achtergrondartikelen, beschouwingen, columns en commentaren van een panel van deskundigen.
Colofon Nieuwsbrief RSS Feed Twitter

Nieuwsbrief ontvangen?

De Netkwesties nieuwsbrief bevat boeiende achtergrondartikelen, beschouwingen, columns en commentaren van een panel van deskundigen o.g.v. internet, ict, media en samenleving.

De nieuwsbrief is gratis. We gaan zorgvuldig met je gegevens om, we sturen nooit spam.

Abonneren Preview bekijken?

Netkwesties © 1999/2024. Alle rechten voorbehouden. Privacyverklaring

1
0