Zelfde goederen, prijzen en betaalmethoden aanbieden

Geoblocking Verordening verbiedt buitenlandse discriminatie binnen EU

Per 3 december 2018 treedt 'de Geoblocking Verordening' van de EU in werking. Webwinkels mogen buitenlandse kopers dan niet discrimineren op basis van geografische locatie.

Doel van de Verordening 2018/302 is het wegwerken van belemmeringen op het vrije handelsverkeer van online verkochte goederen en geleverde diensten. Denk hierbij aan het weigeren van aankopen of het blokkeren van betalingen omdat een klant vanuit een andere EU-lidstaat bestelt.

 Uit onderzoek van de Europese Commissie blijkt dat 63 procent van de webwinkels geoblocking toepast: ze blokkeren de toegang tot hun online interfaces of beperken die voor klanten (consumenten én ondernemingen) uit andere EU-lidstaten. Ook vindt geo-discriminatie plaats met verschillende voorwaarden, zoals prijzen, levering en betaling.

Wanneer de activiteiten van een onderneming binnen de reikwijdte van de Verordening vallen, verbiedt deze discriminatie van afnemers op drie manieren: 

1. toegang tot online-interfaces (artikel 3),

2. toegang tot goederen en diensten (artikel 4), en

3. gebruik van betaalmethoden (artikel 5).

1. toegang tot online-interfaces

Allereerst wordt geoblocking in eigenlijke zin verboden: aanbieders mogen toegang tot online interfaces, zoals websites en apps, niet blokkeren of beperken voor klanten uit andere EU-lidstaten. Klanten uit verschillende lidstaten moeten dezelfde toegang hebben tot elke website, onder andere zodat zij landelijke c.q. lokale websites kunnen raadplegen en de prijzen in verschillende landen kunnen vergelijken. Ook het automatisch doorleiden van klanten naar een lokale website wordt aan banden gelegd; dit kan slechts met expliciete toestemming van de klant.

 2. toegang tot goederen en diensten

Ten tweede moeten klanten uit verschillende lidstaten volledige en gelijke toegang hebben tot de aangeboden goederen en diensten. Aanbieders mogen geen klanten weigeren op basis van nationaliteit, verblijfplaats of plaats van vestiging.

Ook aan klanten buiten het leveringsgebied van een website moeten dezelfde prijzen en voorwaarden geboden worden als aan lokale klanten. Het wordt aanbieders echter níet verplicht om ook buiten hun leveringsgebied te bezorgen; de klant moet bereid zijn de goederen of diensten binnen het leveringsgebied af te halen.

Aanbieders van producten of diensten hebben in bepaalde situaties de mogelijkheid om een objectieve (wettelijke) rechtvaardiging aan te voeren voor differentiatie tussen klanten uit verschillende lidstaten. De Verordening noemt echter drie situaties waarin in ieder geval géén sprake kan zijn van gegronde redenen voor geo-discriminatie: 

a. de verkoop van goederen zonder fysieke levering,

b. het aanbieden van langs elektronische weg verrichte diensten, en

c. het aanbieden van diensten op een specifieke locatie.

 3. gebruik van betaalmethoden

Aanbieders zijn nog steeds vrij om zelf te bepalen welke betaalmethoden zij aanbieden en accepteren, zoals betaling via iDeal of via creditcard. Zodra zij deze keuze hebben gemaakt, zijn ze echter gehouden de door de klant gekozen betaalmethode te accepteren en mogen ze hierbij geen onderscheid maken op grond van de locatie van de klant of op basis van diens betaaldienstverlener.

Een aanbieder op een Nederlandse website zal dus geen creditcard van een Duitse bank mogen weigeren wanneer hij betaling middels creditcard als betaalmethode heeft opengesteld.

Conclusie

Handelsondernemingen zullen vanaf 3 december 2018 moeten voldoen aan de Geoblocking Verordening. Zij zullen hiertoe mogelijk hun website(s) en apps moeten aanpassen. De discriminatieverboden die in de Verordening zijn verdisconteerd, brengen voor ondernemingen echter geen verplichting mee tot verkoop in een andere lidstaat of het harmoniseren van prijzen.

 Lokale websites met landspecifieke prijzen en voorwaarden zijn nog steeds toegestaan; klanten uit andere EU-lidstaten moeten echter dezelfde toegang hebben tot deze lokale websites als klanten uit de 'eigen' lidstaat.

Om conformiteit met de Verordening te waarborgen, zou een website bijvoorbeeld kunnen worden voorzien van een toegangsportaal waarbij klanten een (expliciete) keuze kunnen maken voor een lokale website met gerichte informatie en afwijkende voorwaarden en prijzen.

 In Nederland zal de Autoriteit Consument en Markt ('ACM') belast zijn met de handhaving van de Geoblocking Verordening. Wat deze handhaving en mogelijke sancties zullen inhouden, is nog onduidelijk en moet nog nader worden uitgewerkt.

*) Joost Houdijk is advocaat bij AKD

Photo by Joshua Rawson-Harris on Unsplash

Geoblocking Verordening verbiedt buitenlandse discriminatie binnen EU

Gepubliceerd

8 aug 2018

Wat vinden de experts?

Christine Karman
14 aug 2018
Christine Karman
Kan ik straks in heel Europa NPO en BBC kijken?

Eén van de diensten die meestal ge-geo-blokkeerd worden zijn mediadiensten. Ik volg de TV serie Doctor Who van de BBC. Mijn internetprovider heeft de BBC in het pakket, dus kan ik legaal naar Dr Who kijken.

Echter, ik vind TV niet zo belangrijk dat ik ervoor thuis blijf, dus soms mis ik het. Dan wil ik later die week terugkijken. Terugkijken kan via de site van de BBC, via de iPlayer. Echter, via de iPlayer is TV alleen beschikbaar binnen het Verenigd Koninkrijk. De site zegt ‘u bent buiten het VK dus kunt u niet kijken’.

Hetzelfde doet NPO ook: als je in het buitenland bent, en je wilt via npo.nl TV kijken, dan kan dat niet. Wat mijn kinderen erg verdroot, toen we op vakantie waren en zij daardoor een belangrijke voetbalwedstrijd niet konden zien. Wat erg raar is: ik betaal de belasting waarvan de NPO wordt betaald, maar ik kan niet kijken via hun site omdat ik net 100 kilomter te ver van huis ben.

Natuurlijk zijn daar oplossingen voor. Ik gebruik Hola Internet, een proxy-dienst waarmee je dit soort geoblocking kunt omzeilen. Het werkt niet altijd: de BBC detecteert dat ik een proxy gebruik en blokkeert me dan alsnog. Waarna ik weer andere middelen moet inzetten om mijn geliefde Doctor Who alsnog te kunnen zien.

We hebben de wereld heel klein gemaakt met internet. San Francisco is online even ver weg als het centrum van de stad. Het is sneller een boek te bestellen via Amazon, dan op de fiets te stappen richting Scheltema of Athenaeum. Het is wat paradoxaal dat dit juist voor de niet-fysieke diensten als online media niet geldt. Ik kan online in Nieuw Zeeland een boek kopen, maar ik kan niet online naar herhalingen van TV programma's in de EU kijken.

Mijn vraag is nu: geldt de Geoblocking Verordening ook voor online mediadiensten? Als de verordening van kracht wordt, kan ik dan online NPO kijken in de Ardennen? En kan ik dan tot de Brexit definitief wordt, zelfs Doctor Who in de herhaling bij de BBC kijken?

Peter Olsthoorn
14 aug 2018
Peter Olsthoorn
Mediadiensten zijn helaas uitgezonderd

We vroegen het even na bij de auteur van dit artikel, Joost Houdijk. Zijn antwoord luidt: ‘Nee, want alle audiovisuele diensten zijn uitgezonderd.’

The provision of (non-audiovisual) copyright protected content services (such as e-books, on-line music, software and videogames) is not subject to the Regulation's prohibition of applying different general conditions of access for reasons related to a customer's nationality, residence or establishment, including by refusing to provide such services to customers from other Member States in the specific cases listed in Article 4. These services, however, remain subject to the Regulation's prohibition to block or limit access to online interfaces on the basis of the nationality, residence or establishment of the customer. Moreover, where cross-border provision of these services takes place, notwithstanding their exclusion from Article 4 of the Regulation, the trader is prevented from discriminating the electronic payment means on the basis of their "nationality".

On the other hand, the Regulation as a whole does not apply to the activities excluded from the scope of the Services Directive. Hence audiovisual services are not within the scope of the Regulation.

The Regulation prescribes a review within 2 years after its entry into force, which will focus on assessing its scope.’

Zie ook een artikel bij EU Observer

Netkwesties
Netkwesties is een webuitgave over internet, ict, media en samenleving met achtergrondartikelen, beschouwingen, columns en commentaren van een panel van deskundigen.
Colofon Nieuwsbrief RSS Feed Twitter

Nieuwsbrief ontvangen?

De Netkwesties nieuwsbrief bevat boeiende achtergrondartikelen, beschouwingen, columns en commentaren van een panel van deskundigen o.g.v. internet, ict, media en samenleving.

De nieuwsbrief is gratis. We gaan zorgvuldig met je gegevens om, we sturen nooit spam.

Abonneren Preview bekijken?

Netkwesties © 1999/2024. Alle rechten voorbehouden. Privacyverklaring

1
0