Flexibele html-codering voor ieder onderwerp

Volkskrant werkt aan digitale krant van beter niveau dan de snackbar

Nieuwswebsites en -apps en digitale kranten en tijdschriften zijn snackbars die geen krachtige band met lezers/kijkers smeden. De Volkskrant bouwt aan een digitaal medium dat die diepe aandacht wel moet verdienen.

In het relatiemagazine ‘Aandacht’ verhalen Persgroep-voorzitter Christian van Thillo (55) en Volkskrant-hoofdredacteur Philippe Remarque (51) van hun plannen om voor de Volkskrant een nieuwe digitale ‘krant’ te maken. En om het formaat vervolgens wellicht voor zustertitels als Het Laatste Nieuws, De Tijd, AD, Trouw en regionale kranten toe te passen

Van Thillo heeft schoon genoeg van het niveau van nieuwssnacks die zijn digitale nieuwsuitgaven nauwelijks ontstijgen: ‘Ik ben zelf op het punt gekomen dat ik me de vraag stel: is dit nu info of is dit infotainment?’

Met als doel dit te ontstijgen: ‘…raak mij eens online, zorg ervoor dat ik een ervaring heb van 20 minuten die er echt toe doet. Dat is de innovatie waar wij aan werken. Aan een digitale krant waarin we alles gebruiken dat journalistiek op papier zo aangenaam maakt, in combinatie met functionaliteiten die online mogelijk zijn.’

Remarque zegt dat het ontwerp van de nieuwe schermkrant aantoont dat er een totaal nieuw digitaal medium aan het ontstaan is. De kern zit in de overgang van de gefixeerde naar een flexibele vormgeving:

‘Het is eigenlijk krankzinnig dat we een website noodgedwongen als een soort vakkenvullers maken. Je kunt er nooit iets aan veranderen, alles ziet er hetzelfde uit, alleen het plaatje en de koppen wisselen.

Terwijl we in de papieren krant complete vormgevingsvrijheid hebben om het aantrekkelijk te maken, een betere ervaring te geven. Dat gaan we nu online ook doen.’

Dit betekent een vrijheid om per uiting in html de pagina te coderen teneinde de combinatie van tekst, video, fotografie en infographics te optimaliseren. ‘Er zijn honderd vertelmethoden bijgekomen en dat is ontzettend leuk natuurlijk.’

Adverteerders krijgen in het nieuwe model meer mogelijkheden, ondermeer om over het hele scherm te adverteren en interacteren met de Volkskrantklanten; die naar de site en app komen voor die nieuwe producties die hen 20 minuten kunnen binden. Van Thillo: ‘We willen het premium gevoel terugbrengen dat digitaal toch een beetje kapot heeft gemaakt. We willen dat mensen zeggen: dat is een mooie advertentie.’

Remarque wil lang blijven

Kustaw Bessems werd bij de Volkskrant chef van Digitaal, dat qua carrière een ideale plek lijkt om de sprong naar hoofdredacteur te wagen. Echter, in datzelfde magazine herroept Remarque zijn eerder geuite opvatting dat ‘vijf tot zeven jaar’ hoofdredacteurschap genoeg is - beter is dan de 15 jaar van zijn voorganger Pieter Broertjes. Remarque zegt nu – na zeven jaar - het gevoel te hebben pas ‘mid course’ te zijn en de digitale transformatie nog te willen leiden.

En ook: ‘Ik ben nog lang niet tevreden over het intelligentie en entertainmanetniveau van de krant. Het kan altijd nog veel beter, de redactie is in good spirits dus is er op dit moment nog veel reden om door te gaan.’

Van Thillo en Remarque wekken de indruk er groot plezier in te scheppen om samen het digitale kunstje te leren en in praktijk te brengen. Ofschoon Van Thillo zich wel begint af te vragen hoe lang de slopende werkweken nog duren. Hij zoekt een rol als commissaris die toch dicht bij productontwikkeling van Persgroep betrokken is.

Gepubliceerd

25 jun 2017
Graag kort en bondig. Kwetsende, discriminerende en/of commerciële uitlatingen worden verwijderd.
 

Nieuwsbrief ontvangen?

Ja, stuur mij de nieuwsbrief. We gaan zorgvuldig met je gegevens om. Je krijgt ook gelijk toegang tot alle plusartikelen.

Controleer nu je e-mail

Je ontvangt een bericht met instructies om je e-mailadres te bevestigen. Zonder deze bevestiging sturen we je geen nieuwsbrief, doe het dus gelijk even!

asdas sdf fs dfsdfsf sdffsd
Netkwesties © 1999/2017. Alle rechten voorbehouden. Privacyverklaring
Ehio Media content marketing
1
0
1