Twitteraars Trump waren actiever dan die voor Clinton

Het vermoeden dat de aanhang van Donald Trump de zwijgende meerderheid vormde is niet juist, blijkt uit een Twitter-analyse van Imperial College in Londen.

Twitteraars die Donald Trump steunden probeerden vlak voor de verkiezingen in de VS in november juist vaker anderen te overtuigen dan Clinton-aanhangers.

Dat blijkt uit een studie van 3,5 miljoen tweets geuit in de laatste twaalf uur tijdens de verkiezingen, uitgevoerd door data-analisten van de Imperial College Business School in Londen, met gebruik van analysebestanden van KPMG.

Ze analyseerden de tweets met als hastags (onderwerpen) #MakeAmericaGreatAgain (Trump-aanhang), #I’mwithher (Clinton-aanhang), #Election2016 en  #Electionnight (beide neutraal).

Gedurende de verkiezingsdag tot aan sluiting van de stembussen telden ze een toename van 3.000 tweets met #MakeAmericaGreatAgain tegenover slechts 1,400 voor Hillary Clinton-supporters. Dus, zo luidt de conclusie, waren Trumpisten actiever op sociale media dan de Clinton-aanhang.

Ook vonden de odnerzoekers aanzienlijk meer Twitter-activiteit in staten waar de uitdslag erom hing (‘swing states’) zoals Florida en  Pennsylvania.

Eerder al vond Imperial’s Data Science Institute met een zelfde analyse gedurende de stemming voor het EU-lidmaatschap[ van Engeland dat Brexit-twitteraars veel actiever waren dan de Remain-supporters.

Julio Amador, die het onderzoek leidde, stelt vast dat de Clinton-aanhang meer had kunnen doen.

Gepubliceerd

25 jan 2017
Graag kort en bondig. Kwetsende, discriminerende en/of commerciële uitlatingen worden verwijderd.
 

Registreren en de nieuwsbrief ontvangen?

We gaan zorgvuldig met je gegevens om. Je krijgt ook gelijk toegang tot alle plusartikelen en je kunt reageren op de artikelen.

Controleer nu je e-mail

Je ontvangt een bericht met instructies om je e-mailadres te bevestigen. Zonder deze bevestiging sturen we je geen nieuwsbrief, doe het dus gelijk even!

asdas sdf fs dfsdfsf sdffsd
Netkwesties © 1999/2017. Alle rechten voorbehouden. Privacyverklaring
Ehio Media content marketing
1
0
1