Twitteraars die Donald Trump steunden probeerden vlak voor de verkiezingen in de VS in november juist vaker anderen te overtuigen dan Clinton-aanhangers.
Dat blijkt uit een studie van 3,5 miljoen tweets geuit in de laatste twaalf uur tijdens de verkiezingen, uitgevoerd door data-analisten van de Imperial College Business School in Londen, met gebruik van analysebestanden van KPMG.
Ze analyseerden de tweets met als hastags (onderwerpen) #MakeAmericaGreatAgain (Trump-aanhang), #I’mwithher (Clinton-aanhang), #Election2016 en #Electionnight (beide neutraal).
Gedurende de verkiezingsdag tot aan sluiting van de stembussen telden ze een toename van 3.000 tweets met #MakeAmericaGreatAgain tegenover slechts 1,400 voor Hillary Clinton-supporters. Dus, zo luidt de conclusie, waren Trumpisten actiever op sociale media dan de Clinton-aanhang.
Ook vonden de odnerzoekers aanzienlijk meer Twitter-activiteit in staten waar de uitdslag erom hing (‘swing states’) zoals Florida en Pennsylvania.
Eerder al vond Imperial’s Data Science Institute met een zelfde analyse gedurende de stemming voor het EU-lidmaatschap[ van Engeland dat Brexit-twitteraars veel actiever waren dan de Remain-supporters.
Julio Amador, die het onderzoek leidde, stelt vast dat de Clinton-aanhang meer had kunnen doen.