Stijn Bronzwaer schreef een prachtig artikel in NRC van zaterdag 16 augustus 2025, een vraaggesprek met Martijn de Kuijper die in januari 2021 nieuwsbrief-bedrijf Revue verkocht aan Twitter. De strategische reden was het verleiden van Twitteraars om met Revue hun volgers nader te gaan bedienen met nieuwsbrieven. Dat zou extra geld van abonnementen en wellicht reclame kunnen brengen.
Erger nog, Martijn de Kuijper zelf kwam in dienst bij Twitter, later X, maar zweefde jarenlang in het luchtledige als ‘productmanager’ die niets om handen had. Uiteindelijk werd een regeling voor zijn ontslag getroffen want hij had nog een uitbetaling in aandelen X tegoed.
Een deel van de informatie was al openbaar: De Kuijper richtte in 2015 Revue op aan de Europalaan in Utrecht en zijn woonplaats Schoonhoven, en ontwikkelde samen met Mohamed El Maslouhi een platform voor nieuwsbrieven.
Hun bedrijf werd in januari 2021 door Twitter (nu X) gekocht. Het bericht daarover staat nog online, maar is voor de zekerheid als pdf hier beschikbaar. De vals gebleken belofte daarin, geuit door Twitter:
“Vanaf vandaag maken we de Pro-functies van Revue gratis voor alle accounts en verlagen we de kosten voor betaalde nieuwsbrieven naar 5%, een concurrerend tarief waarmee schrijvers meer van de inkomsten uit abonnementen kunnen houden.
We zullen blijven investeren in Revue als een op zichzelf staande service, en het team zal zich blijven richten op het verbeteren van de manieren waarop schrijvers hun nieuwsbrieven maken, hun publiek opbouwen en betaald krijgen voor hun werk.
We breiden ook het team uit en nemen mensen aan voor belangrijke functies op het gebied van techniek, ontwerp, onderzoek en datawetenschap. Na verloop van tijd zal dit team meer ontdekkings-, lees- en conversatie-ervaringen opbouwen rond lange artikelen op Twitter.”
Na de overname bleef De Kuijper, samen met medeoprichter Mohamed El Maslouhi, nog aan het roer bij Revue onder Twitter’s vleugels. Martijn de Kuijper werd direct Senior Product Manager bij X Corporation (Twitter), maar verhuisde niet naar Californië en hing er daardoor maar een beetje bij in het bedrijf in overleg via een videoverbinding. De vraag is of dat slim was, en hoe groot de ambitie werkelijk was.
Mohamed El Maslouhi kende hij al van Afas als de betere programmeur aan onder meer Afaspersonal.nl, reden om hem erbij te vragen bij Revue. El Maslouhi was tussen 2018-2023 lid van de Raad van Advies van Bits of Freedom
Tweakers meldde in december 2022 dat X (Twitter) in januari 2023 de stekker uit Revue zou trekken. In februari 2023 werd zijn ontslag openbaar via Silicon Canals, als onderdeel van ontslagrondes waarbij twee derde van de 7.500 werknemers snel het bureau voorgoed moest leegruimen.
Martijn de Kuijper was slachtoffer van de kettingzaag van Elon Musk. Hij maakte dat zelf openbaar met de tweet:
“Waking up to find I’ve been locked out of my email. Looks like I’m let go. Now my Revue journey is really over.”
In feite verloor Revue de concurrentie met Substack in San Francisco dat floreert met nieuwsbrieven en voor de distributie ongeveer een standaard (monopolie) is geworden, net als ooit Blogger van Google dominant was. Substack is (nu) nog eigendom van de drie oprichters.
Elon Musk wilde na zijn overname van Twitter Substack kopen. Musk wilde met Substack de betaalde variant van Twitter (Twitter Blue) ondersteunen. Hij wilde Substack-baas Chris Best CEO van de combinatie Twitter/Substack maken, maar deze wees het bod af. Revue boeide hem kennelijk niet meer. The Atlantic noemde “Substack een tikkende tijdbom” wegens gebrekkige moderatie van de publicaties. Dat paste dus bij X onder Musk.
Wat ook ontbreekt in het verhaal zijn financiële gegevens over de overname. Die zijn in 2021 niet bekendgemaakt, maar in een deponering van Twitter Inc. bij de Amerikaanse beurswaakhond SEC van het eerste kwartaal 2021 staat: “Gedurende de drie maanden eindigend op 31 maart 2021 heeft Twitter een aantal acquisities gedaan, die gecombineerd zijn verwerkt. De totale aankoopprijs voor deze overnames bedroeg $ 8,5 miljoen, die als volgt werd toegerekend: $ 3,4 miljoen aan ontwikkelde technologieën, $ 0,2 miljoen aan netto overgenomen verplichtingen op basis van hun geschatte reële waarde, en het surplus van $ 5,3 miljoen van de aankoopprijs boven de reële waarde van de verworven netto activa aan goodwill.”
Dat aantal behelsde vier overnames, allemaal gedaan in januari 2021: Breaker(podcast-app), Ueno (creatief designbureau), DriveScale (data-opslag) en Revue, het nieuwsbrievenplatform. De totale aankoopprijs bedraagt dan 8,5 miljoen dollar, dus betrekkelijk weinig. Nu kunnen er met aanvullende overeenkomsten opties op aandelen zijn toegewezen, wat waarschijnlijk het geval is voor de Revue-mannen.
In het laatste jaarverslag van Revue bij de KvK, over 2023, staat er nog vier miljoen euro aan activa op de balans en telt het bedrijf 0 werknemers. Ook eind 2021 stond dat bedrag op de balans, maar begin 2021, dus voor de overname, was dat slechts 240.000 euro.
Het verschil is geheel op conto van financiële vaste activa te schrijven, dus waarschijnlijk bleven de Twitter-aandelen van de overname in de BV. Het ging dus om een paar miljoen euro, uiteindelijk nog genoeg voor De Kuijper om een deel in de kledingzaak van zijn vrouw te investeren.
Op Linkedin ontstond wat boeiende discussie naar aanleiding van het NRC-artikel met De Kuijper, vooral over desillusies die overgenomen startups en hun oprichters vaak te wachten staan. Inge Janse wees nog op een artikel van haar hand in NRC van 2015 over de heropleving van de nieuwsbrief. Met:
“Je zou zeggen: delen en netwerken, daar heb je toch Facebook of Twitter voor? Volgens Martijn de Kuijper, oprichter van de Nederlandse nieuwsbriefdienst Revue, zijn die kanalen vervuild door de continue stortvloed aan links. „Mensen krijgen daarom de behoefte aan handmatig geselecteerde artikelen die niet per se gelijk na publicatie binnenkomen. Het gaat om kwaliteit boven kwantiteit.”