Strijd om klanten-database als nieuwe provider slaagt

KPN wil Xs4all over zeven weken opdoeken

Per eind augustus 2019 is het over en sluiten met Xs4all, als het aan KPN ligt. Volgens de Ondernemingsraad van Xs4all is dit onhaalbaar. De alternatieve provider is ‘vergevorderd’. Kan die het klantenbestand van Xs4all benaderen?

Volgens de directeur communicatie van KPN, Hans Koeleman, zal het er uiteindelijk beter op worden voor klanten van Xs4all. ‘Je kunt denken aan een eigen technische helpdesk waar ook premium KPN-klanten gebruik van gaan maken. En een keuze uit modems, ook de lijn die Xs4all voert.’

De Xs4all-klanten klanten moeten ‘tot eind 2020’ de indruk krijgen dat er ‘niets verandert’, aldus Koeleman. Hun dienstverlening blijft hetzelfde. Volgend jaar moet KPN dan klaar zijn met haar ‘premium-diensten’.

Komen klanten van Xs4all in de databanken van KPN en komen er aparte privacyvoorwaarden? ‘Dat weten we nog niet. Daar gaan we naar kijken’, aldus Koeleman. KPN zal de Xs4all-afdelingen Commercie, Techniek & Operatie, Klantcontact en HR samenvoegen met KPN-afdelingen. Dat kan binnen hetzelfde gebouw. ‘Xs4all- en KPN-medewerkers komen elkaar nu al tegen op de gang en in de lift’, aldus Koeleman

Een overgang binnen zeven weken is volgens de OR van Xs4all hoogstwaarschijnlijk onhaalbaar. Gisteren is de adviesaanvraag van KPN binnengekomen. ‘Een lijvig stuk’, aldus vice-voorzitter Daan Willems. Er gaan weken overheen voor een advies.

Willems meent niet vrijuit te kunnen praten over de adviesaanvraag, noch over het alternatieve plan dat met medewerking van Stratix is opgesteld en door KPN is afgewezen. KPN houdt de communicatie strak in de hand, uit oogpunt van klantbehoud. Willems en andere medewerkers praten niet vrijuit, Koeleman belde uit eigen beweging om een toelichting te geven.

Uit de verklaring van de OR: ‘In de afgelopen periode hebben wij als OR van Xs4all een sensitiviteitsanalyse gedaan. Hieruit blijkt dat er substantiële risico's bestaan die wezenlijke impact op dit plan hebben. Deze analyse is met KPN gedeeld. Daarnaast is de afgelopen weken samen met experts van Stratix een business plan gemaakt voor behoud van Xs4all. In dit plan wordt waarde toegevoegd en blijven banen behouden.’

KPN biedt werknemers de keuze: naar de aangeboden KPN-positie of niet. De OR keurt dit af: ‘We hebben gerede twijfel dat een eventueel integratietraject goed zal verlopen wanneer mensen onvrijwillig moeten overstappen. Eerder was hier ook geen sprake van.’

Xs4allers staan voor de keuze tussen de zekerheid van een KPN-contract en de risico’s van een nieuwe provider die de klanten moet zien te trekken. Als KPN haast maakt hebben werknemers nog niet de keuze naar de alternatieve provider over te stappen. Die is in maart aangekondigd.

Volgens een betrokkene is de uitvoering van dat plan vergevorderd. Infrastructuurpartijen, bijvoorbeeld Deltafiber Nederland, kunnen de nieuwe provider ondersteunen. Maar KPN zou veel verbindingen naar woningen en bedrijven moeten leveren voor wat dan ex-klanten worden.

De grote vraag is of de nieuwe provider de database met klanten van Xs4all kan gebruiken. Het lijkt waarschijnlijk dat daarvan een kopie gemaakt is. Als daarvan gebruik wordt gemaakt, volgt wellicht een harde juridische strijd. Volgens Kirsten Verdel is geen sprake van beschikking over het klantenbstand van Xs4all: ' Nee natuurlijk niet, maar klanten melden zich zelf massaal bij ons, we hebben al een eigen maillijst via xs4allmoetblijven.nl.'

Zie ook dossier Xs4all.

 

Graag kort en bondig. Kwetsende, discriminerende en/of commerciële uitlatingen worden verwijderd.
 

Registreren en de nieuwsbrief ontvangen?

We gaan zorgvuldig met je gegevens om. Je krijgt ook gelijk toegang tot alle plusartikelen en je kunt reageren op de artikelen.

Controleer nu je e-mail

Je ontvangt een bericht met instructies om je e-mailadres te bevestigen. Zonder deze bevestiging sturen we je geen nieuwsbrief, doe het dus gelijk even!

asdas sdf fs dfsdfsf sdffsd

Netkwesties © 1999/2018. Alle rechten voorbehouden. Privacyverklaring

Ehio Media content marketing
1
0
1