DPG Media mag RTL Nederland overnemen, zo heeft de ACM besloten na 1,5 jaar onderzoek naar de mogelijke schade voor de concurrentie, inclusief door toedoen van de datamacht van DPG die groeit. De vraag was vooral of de verscheidenheid van de Nederlandse media niet in gevaar komt door de beoogde aankoop ter waarde van 1,1 miljard euro.
Dat is niet het geval, meent de ACM, als aan enkele voorwaarden wordt voldaan, die ACM zelf als streng betitelt:
Die laatste voorwaarde is opmerkelijk. Het gaat volgens de woordvoerder om persoonlijke nieuwsvoorkeuren. Voor reclame mag DPG de data van kijkgedrag bij RTL-zenders en Videoland en de radiozenders wel vrijelijk combineren. Dat gebeurt nu al op vrijwillige basis in de reclameverkoop. RTL zal dus wel met de DPG inlog gaan werken. DPG won een Big Brother Award.
Beoogde structuur [artikel gaat verder onder illustratie]:
‘Advertentiemarkt niet beïnvloed’
De ACM ziet echter geen grotere reclamemacht ontstaan en dus geen prijsstijgingen voor adverteerders van RTL en DPG. Immers, ze bieden volgens de ACM verschillende kanalen die niet direct met elkaar concurreren, meer video versus meer print. RTL komt bij DPG in één concern met de Belgische tv-zender VTM.
“In het marktonderzoek van de ACM uitten andere mediabedrijven de zorg dat zij na de overname moeilijker advertentie-inkomsten kunnen genereren dan nu het geval is. DPG bezit na de overname een breed scala aan mediakanalen en is daarmee mogelijk aantrekkelijker voor adverteerders. Uit het onderzoek van de ACM volgt echter dat het verdienmodel van andere mediabedrijven als gevolg van de overname niet in gevaar komt.”
Ook ziet de ACM geen risico dat na de overname DPG prijsverlagingen zal kunnen afdwingen bij het ANP.
SDM, eerder al uitgesproken voorstander van de overname, is positief: “‘Deze overname is een hele belangrijke en logische stap in het streven om sterke Nederlandse journalistieke mediatitels te laten bestaan te midden van het miljardengeweld van de Amerikaanse Big Tech en haar ontwrichtende algoritmes.”
Eerder plaatste Joop van den Ende advertenties met steun voor de overname.